EK:n palkka-ankkuri on upotettu

Palvelualojen ammattiliiton edustajisto kokoontuu Seinäjoella 25. - 26.11. Puheenjohtaja Ann Selin korosti avauspuheessaan toimialakohtaisen palkanmaksuvaran huomioimista koko työehtosopimuskierroksella.

- Saimme hiihtokeskuksiin sopimuksen valmiiksi viime viikolla, valtakunnan sovittelijan johdolla tosin. Ratkaisu on saanut jo kovasti kiitosta hiihtokeskustyöntekijöiden parista. EK:n 0,5%:n palkka-ankkuri rikottiin selvästi ja tämä on tärkeä avaus koko palkansaajaliikkeelle. - Meidän väkemme sai rohkealla toiminnallaan pienen loven EK:n suojakilpeen, mutta en vielä kokonaan huokaisisi helpotuksesta. On selvää, ettei hiihtokeskuksissa saavuttamamme tulos siirry automaattisesti seuraaviin neuvottelupöytiin, vaan keskusteluun puolikkaasta palataan vielä moneen otteeseen. PAMin linja on selkeä, me neuvottelemme omien työnantajaliittojemme kanssa omien alojemme reunaehtojen mukaisesti. Selin vaati puheessaan myös maan hallitukselta talouden elvyttämisen jatkamista ja vakavaa suhtautumista ihmisten hyvinvointiin. Tavoite työurien pidentämisestä ei toteudu, jos työkyvyttömyyseläkkeelle johtaviin syihin ei puututa. - Meidän alojemme kannalta on erittäin tärkeää, että ihmisten ostovoimasta huolehditaan aktiivisella ja elvyttävällä työvoimapolitiikalla ja oikeudenmukaisilla palkkaratkaisuilla. - Talouskriisit kestävät yleensä vain muutaman vuoden, mutta niiden aikana tehdyt paniikkipäätökset vaikuttavat kymmeniä vuosia. Peräänkuulutan siis työnantajilta ja poliitikoilta halua panostaa myös laatuun, sillä suomalaisen työn laadussa ja työntekijöiden osaamissa on meidän tulevaisuutemme. - Työterveyshuoltoon panostaminen ja sen ulottaminen koskemaan aidosti myös pätkätyöläisiä on ehdoton vaade. Lisätietoja: Ann Selin, puheenjohtaja, puh 0500 750 405 Hanna Kuntsi, yhteiskuntasuhteiden sihteeri, puh 050 310 0676