Harmaan talouden torjunta vaatii resursseja

Harmaan talouden torjuntaa majoitus- ja ravitsemis- sekä rakennusalalla pohtinut työryhmä luovutti tänään yksimielisen raporttinsa työministeri Anni Sinnemäelle.

- Olen erittäin tyytyväinen, että raportti sisältää konkreettisia, toteuttamiskelpoisia toimenpiteitä, joilla todella päästään käsiksi kilpailua vääristävään ja työntekijöiden oikeuksia polkevaan yritystoimintaan ravintola-alalla, kommentoi Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selin.

- Erityisen tärkeänä pidän esitystä tyyppihyväksyttyjen kassakoneiden käyttöönoton selvittämistä. Kokemukset Ruotsista ovat olleet positiivisia ja valtion verotulot ovat siellä jo lyhyessä ajassa lisääntyneet useilla prosenteilla, kun ohimyynti on saatu parempaan kontrolliin, jatkaa Selin.

Alkoholin laittomaan anniskeluun liittyvät ongelmat jäivät odottamaan koko alkoholilain päivitystyötä. Alan edustajat luottavat sosiaali- ja terveysministeriön arvioihin, että osittain vanhentuneen alkoholilain uudistustyö käynnistyy heti uuden hallituskauden alussa. Valvontaa on kuitenkin tehostettava mahdollisimman nopeasti.

- Alkoholitarkastajien toimivaltuuksia on laajennettava ja aluehallintovirastoihin ja Valviraan on lisättävä tarkastajia vähintään kahdeksan henkeä, sanoo työryhmässä PAMia edustanut yhteiskuntasuhteiden sihteeri Hanna Kuntsi.

- Valtion voimassa olevan tuottavuusohjelman puitteissa ei ole mahdollista toteuttaa ja valvoa esitettyjä toimenpiteitä. Talousrikollisuuden ja harmaan talouden torjuntaketju vaatii tahdon lisäksi resurssointia myös julkiselta vallalta, ei ainoastaan lakimuutoksia, muistuttaa Kuntsi.

Hanna Kuntsi, yhteiskuntasuhteiden sihteeri, puh 050 3100 676, hanna.kuntsi@pam.fi

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry
PL 54, 00531 Helsinki