Hiihtokeskusalalle työehtosopimus

Palvelualojen ammattiliitto PAM ja työnantajia edustava Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ovat päässeet sopimukseen hiihtokeskusalan työntekijöitä koskevasta työehtosopimuksesta. Sopimus on kaksivuotinen. Marraskuun alussa voimaantuleva sopimus korottaa sekä taulukko- että henkilökohtaisia palkkoja prosentilla. Lisäksi sovittiin prosentin yrityskohtaisesta erästä. Toisen sopimusvuoden palkankorotuksesta sovitaan erikseen syyskuun 2011 loppuun mennessä.

– Pääsimme työnantajan kanssa sopimukseen, jota voin pitää näissä olosuhteissa kohtuullisena. Saimme useita parannuksia työehtoihin sekä luottamushenkilöitä koskeviin sopimuksiin. Neuvottelujen ilmapiiri oli hyvä ja sopimus syntyi ilman työtaisteluja, toteaa PAMin 1. varapuheenjohtaja Jaana Ylitalo.

Osapuolten hallintojen tänään torstaina 21.10 hyväksymä neuvottelutulos tuo marraskuun alusta 1 prosentin palkankorotuksen sekä taulukko- että henkilökohtaisiin palkkoihin. Lisäksi sovittiin yhden prosentin yrityskohtaisesta erästä. Sopimus sisältää myös II paikkakuntakalleusluokan asteittaisen poistamisen.

Sopimus on kaksivuotinen. Toisen sopimusvuoden palkankorotuksesta sovitaan erikseen syyskuun 2011 loppuun mennessä. Sopimus on irtisanottavissa poikkeuksellisesti myös sopimuskauden aikana päättyväksi 31.10.2011.

Työehtosopimus pitää sisällään myös tarkennuksia työehtosopimuksen sisältöön. Lisäksi työturvallisuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota.

– Hiihtokeskusala on perinteisesti ollut työturvallisuusasioissa edelläkävijä. Turvallisuusasioiden eteenpäin vieminen yhteistyössä on ollut helppoa ja vaivatonta, toteaa MaRan työmarkkinajohtaja Eero Lindström.

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa työmarkkinajohtaja Eero Lindström 050 383 5677
Palvelualojen ammattiliitto PAM 1. varapuheenjohtaja Jaana Ylitalo 050 588 1170

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry