Hiihtokeskusalan sovittelu ei johtanut tuloksiin, lakot alkavat

Palvelualojen ammattiliitto PAM on neuvotellut hiihtokeskusalan palkoista ja työehdoista Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa:n kanssa. Työnantajaliitto on pitänyt jääräpäisesti kiinni EK:n 0,5 %:n palkankorotuslinjasta. Neuvotteluja on käyty viime viikot valtakunnansovittelijan johdolla.

- Hiihtokeskusalan työntekijöille on tultava selkeästi suuremmat kuin 0,5 %:n palkankorotukset. Olemme esittäneet 3 %:n korotusta, joka on alan yritysten hyvään taloudelliseen tilanteeseen nähden enemmän kuin kohtuullinen esitys, toteaa PAMin puheenjohtaja Ann Selin. Hiihtokeskusten hissilippujen myynti kasvoi kaudella 2008-2009 edelliseen kauteen verrattuna 15,6 % ja kävijämäärä kasvoi samana aikana noin 9 prosenttia. Myynnin ja kävijämäärän kasvut näkyivät myös hiihtokeskusalan yritysten tuloksissa. Vastaavasti hiihtokeskusalan työntekijöiden edellisestä palkankorotuksesta on aikaa lähes 1,5 vuotta. Hiihtokeskusalan keskimääräinen peruspalkka oli EK:n vuoden 2009 ansiotilaston mukaan 1 665 euroa kuukaudessa ja 10,47 euroa tunnissa. EK:n 0,5 %:n palkankorotuslinjalla kuukausipalkat nousisivat vain 8,32 euroa, tuntipalkkoihin se toisi 5 sentin korotuksen. - Olemme yrittäneet hakea hiihtokeskusalan lähtökohdista olevaa sopimusratkaisua. Se ei kuitenkaan ole käynyt, koska EK ei hyväksy kuin 0,5 %:n korotukset. EK:ssa on unohdettu, että juuri he käyttivät keskitettyjen ratkaisujen kaatamisen perusteluna sitä, että liittokohtaisissa neuvotteluissa voidaan paremmin huomioida alakohtaiset tarpeet. Ihmettelen EK:n joustamattomuutta, sanoo Selin. Hiihtokeskusalan lakot alkavat Keskiviikkona 4.11. klo 14.00 PAM käynnistää hiihtokeskusalan lakon, joka kestää perjantaihin 6.11. klo 6.00 saakka. Lakko koskee neljää työnantajaliiton jäsenyritystä, jotka ovat Rukakeskus Oy (Rukan rinteet), Oy Levi Ski Resort Ltd (Levin rinteet), Huippupaikat Oy (Vuokatin ja Tahkon rinteet) ja Pyhätunturi Oy (Pyhätunturin rinteet). PAM on jättänyt valtakunnansovittelijalle ilmoituksen uudesta, koko hiihtokeskusalaa koskevasta lakosta, joka alkaa perjantaina 13.11. klo 14.00 ja päättyy maanantaina 16.11. klo 6.00. Lakko koskee kaikkia hiihtokeskusalan työehtosopimuksen piirissä olevia työntekijöitä. Hiihtokeskusalalla on vakituisia työntekijöitä noin 400. Kausityöntekijät mukaan laskettuna koko ala työllistää noin 1 000 henkilöä. Lisätietoja: Ann Selin, puheenjohtaja, puh. 0500 750 405 Annika Rönni Sällinen, neuvottelupäällikkö, puh. 050 378 0270