Hiusalalle hyväksyttiin uusi työehtosopimus

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry ja Suomen Hiusyrittäjät ry ovat hyväksyneet hiusalaa koskevan työehtosopimusneuvottelujen tuloksen. Hiusalan uusi sopimus alkaa 1.6.2008 ja on voimassa 31.10.2010 saakka.

Palkkoja korotetaan sopimuskauden aikana yhteensä 9,8 prosenttia. Ensimmäinen korotus tulee 1.6.2008 ja on 3,8 prosenttia. Seuraavat korotukset ovat 3,5 prosenttia 1.5.2009 ja 2,5 prosenttia 1.4.2010. Lisiä ja provisiopalkkauksen vähimmäisansioita sekä takuupalkkaa korotetaan vastaavasti. Palkankorotusten lisäksi sopimus sisältää myös paljon työehtomuutoksia.

- Saimme sovittua hyvän kokonaisuuden, jossa on työntekijöiden kannalta tärkeitä uudistuksia. Merkittävä on sopimuskauden aikana portaittain voimaan tuleva palkallinen kolmen kuukauden äitiys- ja adoptiovapaa sekä palkallinen kuuden päivän isyysvapaa. Lisäksi saimme muun muassa parannuksia osa-aikatyöntekijöiden asemaan, työssäolovuosien kertymän laskemiseen, taukoihin ja sairaan lapsen hoito-oikeuteen, toteaa neuvottelupäällikkö Jaana Ylitalo syntyneestä sopimuksesta.

Yksityiskohtia sopimuksen sisällöstä löytyy PAMin verkkosivuilta osoitteesta www.pam.fi.

Jaana Ylitalo, neuvottelupäällikkö, puh. 050 588 1170