Instru optiikka Oy:n yhteistoimintaneuvottelut

Työnantajamme Instru optiikka Oy antoi yt-neuvotteluesityksen 12.8.2008 ja perjantaina 3.10.2008 työnantaja yksipuolisesti katsoi 19.8.2008 aloitetut yt-neuvottelut päättyneiksi.

Työntekijöiden edustajina vaadimme, että neuvotteluja on jatkettava vaikka yt-lain mukainen kuuden viikon vähimmäisneuvotteluaika onkin täyttynyt. Emme ole vielä saaneet riittävästi perusteita ja tietoa. Asioista ei ole aidosti neuvoteltu siten kuin yt-laki edellyttää. Työnantajan edustajat ovat jo neuvottelujen kuluessa käyneet myymälöissä pohjustamassa irtisanomisia. Kentältä tulleen palautteen mukaan työntekijät ovat kokeneet menettelyn painostavana.

Tiedonsaanti on ollut vaikeaa eikä kaikkea tietoa ole saatu pyynnöistä huolimatta. Henkilöstöedustajat eivät ole voineet asianmukaisesti perehtyä neuvoteltaviin asioihin eikä työnantaja ole neuvotellut työntekijäpuolen esittämistä aloitteista.

Katsomme, että työnantaja ei ole täyttänyt neuvotteluvelvoitettaan.

Nykyisessä muuttuvassa kilpailutilanteessa työnantajan perustelema pysyvä vähennystarve ei vakuuta meitä. Osa-aikaistamisten sijaan on käytettävä työntekijöiden taloudellisen tilanteen turvaavaa lomauttamista.

Ammattitaitoisia ja kokeneita työntekijöitä tarvitaan, kun uusia myymälöitä koko ajan perustetaan.

Instru optiikka Oy:n henkilöstöedustajat

Merja Kuusela / PLM-optikot / SOA ry p.0201503800