Kansankokouksessa puhutaan palkoista ja työehdoista tänään Tampereella

Palvelualojen ammattiliitto PAMin Häme-Pirkanmaan alueen ”palkka-ankkurit ylös” -kansankokouksessa puhuu tänään tiistaina 24.11. PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen ja aluepäällikkö Niina Koivuniemi. Lisäksi tilaisuudessa puhuu SAK:n varapuheenjohtaja Matti Huutola.

- Yhteiskunnassa käydään nyt työehtosopimusneuvottelut ilman keskitettyjä ratkaisuja. Työnantajat halusivat nykyisen tilanteen ja nyt heidän luulisi olevan tyytyväisiä, kun neuvotteluissa pystytään huomioimaan alakohtaiset tarpeet. Totuus on kuitenkin toisenlainen, EK haluaakin entistä tiukemmin koordinoida liittokohtaisia neuvotteluja ja ankkuroida palkankorotukset teknologiateollisuuden sopimaan 0,5 prosenttiin, sanoo Kaarlo Julkunen. - EK:n ei pidä puuttua liittokohtaisiin neuvotteluihin. Alakohtaisesti osataan kyllä neuvotella palkat ja työehdot, jotka vastaavat parhaiten alan tarpeita. Liittokohtaisille neuvotteluille on vaihtoehto. Aina on mahdollista keskitetyn kaltainen laajempi työmarkkinaratkaisu, johon myös maan hallituksen tulisi kantaa oma panoksensa, toteaa Julkunen työmarkkinatilanteesta. Kansankokouksessa käydään keskustelua siitä, kuinka valmistaudutaan tuleviin neuvotteluihin. Pohjalla on viime viikolla saavutettu hiihtokeskusalan neuvottelutulos, joka ratkaistiin selkeästi EK:n 0,5 prosentin palkka-ankkuria korkeammilla korotuksilla. Niina Koivuniemi näkee, että työnantajat väittävät perättömästi laman varjolla, ettei työnteosta ole varaa maksaa kohtuullista palkkaa. - Useat työehtosopimusneuvottelut ovat jumiutuneet työnantajan 0,5 prosentin hirttolinjaan. Esimerkiksi puhelinpalveluja ja yhteyskeskuksia koskeva työehtosopimus päättyi jo 30.9.2009, mutta neuvottelut ovat edelleen kesken. Alan yrityksiä löytyy myös Pirkanmaalta ja tarvittaessa järjestetään tukilakkoja, toteaa Koivuniemi. - Rinnetyöntekijöiden työehtosopimus syntyi työnantajan taipuessa lopulta yli 0,5 % palkankorotukseen. Sopimuksen synnyttämiseen vaadittiin joukkovoimaa. Työpaikoilla on edelleen valmiutta taistella kaikkien alojen kohtuullisten palkankorotusten saamiseksi, sanoo Koivuniemi. Teknologiateollisuuden varatoimitusjohtaja Risto Alanko on todennut, että työmarkkinoita kiristävät palkan alennukset ovat merkittävänä kilpailutekijänä yrityksille. Hän kehottaa yrityksiä alentamaan työvoimakustannuksiaan. Näin on todella Koivuniemen mielestä tehty, kun yritykset ovat yksittäisillä palvelualojen työpaikoilla ajaneet alas työvoimakustannuksia sellaisella innolla, ettei aina ole noudatettu työsopimuslakia. PAMin luottamusmiehet kertovat kansankokouksessa näistä räikeimpiä esimerkkejä. - Laittomat lomautukset, työpaikkakiusaaminen, määräaikaisten, osa-aikaisten ja pätkätyöntekijöiden oikeuksien polkeminen ovat lisääntyneet. Työantajat ovat perustelleet toimia taloudellisilla ja tuotannollisilla syillä, kertoo Koivuniemi. Kaikille avoin kansankokous on tänään tiistaina 24.11. klo 10.00 – 12.00 Tampereen työväentalolla, Hämeenpuisto 28, 4. krs. Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen. Lisätietoja: Kaarlo Julkunen, 2. varapuheenjohtaja, puh. 0500 417 187 Niina Koivuniemi, aluepäällikkö, puh. 050 592 2493