Kaupan alan työntekijät ja vartijat päivän laillisessa lakossa 16.4.

Palvelualojen ammattiliitto PAMin hallitus käsitteli torstaina 1.4. työehtosopimusneuvottelujen tilannetta. Kaupan alan sekä vartiointialan neuvottelujen katkeamisen takia hallitus päätti näiden alojen lakosta ja ylityökiellosta.

- PAMin hallitus päätti toteuttaa kaupan alaa sekä vartiointialaa koskevat lailliset lakot sekä ylityökiellon. Näiden alojen työnantajat ovat olleet haluttomia löytämään ratkaisuja neuvottelupöydässä, joten odotamme lakon ja ylityökiellon lisäävän heidän haluaan neuvotella, toteaa PAMin puheenjohtaja Ann Selin. Lakko alkaa perjantaina 16.4. klo 6.00 ja päättyy lauantaina 17.4. klo 6.00. Lakko koskee kokonaisuudessaan kaupan alaa ja vartiointialaa. Näillä aloilla astuu välittömästi voimaan myös ylityökielto. PAM on jättänyt tänään 1.4. ilmoituksen lakosta ja ylityökiellosta valtakunnansovittelijalle. - Lakon tarkoituksena ei ole hankaloittaa suomalaisten elämää. Emme odota lakon sulkevan kaikkia kauppoja, sillä useat kaupat ovat avoinna yrittäjien ja heidän perheenjäsentensä voimin. Uskomme lakon ja ylityökiellon toimivan silti riittävänä painostuskeinona, sanoo Selin. Lakon piirissä on kaikki työt, joihin noudatetaan kaupan alan, vartiointialan, Rautakirja Oyj:n, Hankkija-Maatalous Oy:n, kaupan ATK-toimihenkilöiden, Tradekan esimiesten, S-ryhmän esimiesten, vähittäiskaupan esimiesten sekä varasto- ja kuljetusalan esimiesten työehtosopimuksia. Lisätietoja: Ann Selin, puheenjohtaja, puh. 0500 750 405 Kaarlo Julkunen, 2. varapuheenjohtaja, puh. 0500 417 187