Kauppojen aukiolojen laajentamisella ei ole suuria työllisyysvaikutuksia

Palvelualojen ammattiliitto PAM teetti Palkansaajien tutkimuslaitoksella selvityksen kauppojen aukiolojen laajentamisen työllisyysvaikutuksista. Selvityksen teki erikoistutkija Heikki Taimio.

- Kauppojen aukioloaikojen pidentämisen vaikutukset myyntiin näyttävät kansainvälisten tutkimusten valossa positiivisilta. Tämä vaikutus on voimakkain suurmyymälöissä, toteaa Taimio.

Taimion mukaan vaikutukset hintoihin ja työllisyyteen ovat teoreettisesti epäselviä, mutta useimmat empiiriset tutkimukset viittaavat siihen, että ne ovat positiivisia. Työllisyysvaikutuksia hänen mielestään ei voida pitää suurina.

- Ei ole selvää, miten pitkälle suomalaisessa keskustelussa voidaan nojautua ulkomaisiin tutkimustuloksiin. Kaupan alan rakenne on meillä siinä määrin erilainen, että suoria yleistyksiä on vaikea tehdä, sanoo Taimio. Hän pitää kaupan aukioloaikojen laajennusten työllisyysvaikutusten tutkimista haastavana.

PAMin puheenjohtaja Ann Selinistä on merkittävää, että nyt on ensimmäisen kerran saatu kattavampi selvitys kauppojen aukioloaikojen laajentamisen työllisyysvaikutuksista.

- On erittäin vaikea erottaa aukiolojen vaikutusta muista kaupan työllisyyteen vaikuttavista tekijöistä. Tämän vuoksi tarvitaan tarkempaa analyysiä toteutettujen aukiolouudistusten työllisyysvaikutuksista, toteaa Selin.

Maan hallitus on kirjannut hallitusohjelmaan, että kauppojen aukioloaikoja selkeytetään. Selin toivoo ennen selkeyttämistä hallituksen selvittävän laajasti työllisyysvaikutusten lisäksi myös muut aukioloaikojen muutoksista seuraavat yhteiskunnalliset vaikutukset. Selin näkee myös välttämättömänä, että aukioloaikojen selkeytyksen valmistelu tehdään hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen kanssa yhteistyössä.

- Lähdemme osaltamme selvittämään jäsenistömme mielipiteitä ja näkemyksiä aukioloaikojen muutoksista ja etsimään mallia, kuinka aukioloaikoja olisi järkevintä selkeyttää. PAMin kannan asiasta tulemme tekemään edustajiston kokouksessa toukokuussa, kertoo Selin.

PAM toteuttaa viikkojen 16 - 18 aikana viidellätoista paikkakunnalla jäsenten keskustelutilaisuuksia kauppojen aukioloajoista. Lisäksi jäsenistöllä on mahdollisuus osallistua keskusteluun myös PAMin jäsenverkossa. PAMin edustajisto kokoontuu linjaamaan asiaa Hattulassa, Hotelli Petäyksessä 8.-9.5.

Palkansaajien tutkimuskeskuksen selvitys kauppojen aukioloaikojen laajentamisen työllisyysvaikutuksista löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta www.pam.fi.

Katja Veirto, yhteiskuntasuhteiden sihteeri, puh. 050 386 3355
Timo Piiroinen, viestintäjohtaja, puh. 050 360 5669