Kauppojen poikkeuslupakäytäntö saatava yhdenmukaiseksi aukiololainsäädännön kanssa

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry peräänkuuluttaa yhtenäistä ja lain hengen mukaista poikkeuslupakäytäntöä koko maahan ja toivoo, että lupia myöntävät viranomaiset kunnioittaisivat vuonna 2009 voimaanastuneen lain yhteydessä sovittuja asioita.

- Nykyinen lainsäädäntö mahdollistaa kauppojen aukiolon sunnuntaisin. Poikkeuksena lakiin on kirjattu vuosittaiset juhlapyhät, kuten loppiainen. Tällaisia juhlapyhiä on kuluvana vuonna kalenterissa 13–15 kappaletta kaupan koosta riippuen. Kaupat saavat ilman poikkeuslupiakin olla tänä vuonna auki 340 päivää, toteaa PAMin 1. varapuheenjohtaja Jaana Ylitalo.

Voimassa oleva laki mahdollistaa poikkeusluvan hakemisen, jos hakija pystyy osoittamaan erityiset syyt hakemukselleen. Aluehallintoviranomaiset eri puolilla Suomea kuitenkin myöntävät poikkeuslupia ilman lain edellyttämää erityistä perustetta. Lain säätämisvaiheessa tavoitteena ollut poikkeuslupatarpeen selkiytyminen ja tarkentuminen ei näin ollen toteudu.

- Loppiaiseksi on jälleen myönnetty poikkeuslupia niin pääkaupunkiseudulle, Kymenlaaksoon, Pohjois-Karjalaan kuin Etelä- ja Pohjois-Savoon. Myöntämisen perusteena on käytetty Suomeen matkaavia venäläisturisteja. Vuosittain toistuvat pyhät ja tuolloin asioivat turistit eivät voi olla lain tarkoittamia erityisiä perusteluita, korostaa Ylitalo.

PAM ei arvostele pyhäpäivinä työskenteleviä myyjiä vaan poikkeuslupaviranomaisia, jotka eivät noudata lainsäätäjän tahtoa. Suurena haasteena onkin poikkeuslupakäytännön saaminen yhteensopivaksi aukiololainsäädännön kanssa.

- Poikkeuslupien myöntäminen tulisi keskittää työ- ja elinkeinoministeriöön, koska hajanaiset ja erittäin vaihtelevat käytännöt rapauttavat lain tavoitteena olevan aukiolojen selkeyttämisen ja toisaalta vaikeuttavat työehdoista sopimista, huomauttaa Ylitalo.

Jaana Ylitalo, 1. varapuheenjohtaja, puh. 050 588 1170
Juha Ojala, neuvottelupäällikkö, puh. 050 584 1488