Keskon panostettava enemmän työntekijöidensä hyvinvointiin

Keskon luottamusmiehet vaativat työnantajaltaan suurempaa panostusta työhyvinvointiin. Lisäksi edunvalvontapäiville kokoontuneet luottamusmiehet tuomitsevat valtiovarainministeriön suunnitelmat pienentää vuorotteluvapaakorvausta.

Keskon työntekijät kaipaavat työlleen arvostusta. Valtaosa työstä teetetään kuitenkin vastentahtoisesti osapäivätyönä, ja työntekijät eivät tule työstä saadulla palkallaan toimeen. Työmäärät ovat kasvaneet huimasti, mutta työtunnit ovat vähentyneet kauppojen sunnuntaiaukiolon laajentumisesta huolimatta.

Miten työhyvinvointi näkyy yksittäisen työntekijän kohdalla? Työelämä kovenee ja työ on pakkotahtista. Nyt onkin työhyvinvoinnissa aika siirtyä sanoista tekoihin. Kesko tekee kovaa tulosta, ja toivomme yhtiön kohdistavan investointeja myös työntekijöihin. Kesko voisi toimia tässä suunnannäyttäjänä myös muille yrityksille.

Emme hyväksy vuorotteluvapaakorvauksen pienentämistä. Jos korvaus pienenee, pienipalkkaisilta vietäisiin käytännössä mahdollisuus turvautua vuorotteluvapaaseen ja hypätä hetkeksi pois hektisestä työelämästä. Tämä tuskin auttaa jaksamaan ja pidentämään työuria.

K-ryhmän luottamusmiehiä kokoontui 8.-9.9.2011 Petäys Resortissa, Hattulassa. Paikalla oli lähes 50 pääluottamusmiestä ja luottamusmiestä ympäri Suomea.

pääluottamusmies Pekka Kankaanrinta 050 5023 537

pääluottamusmies Leila Tilvis 050 5332 335