Kiinteistöpalvelualan sovintoesitys hyväksytty

Palvelualojen ammattiliitto PAM ja työnantajia edustava Kiinteistöpalvelut ry ovat hyväksyneet valtakunnansovittelija Esa Longan tekemän sovintoesityksen. Sopimus on raamiratkaisun mukainen sisältäen kuitenkin aikaisemmin sovittuun ansiokehitysohjelmaan perustuvat taulukkopalkkojen korotukset sekä joitakin alakohtaisia ratkaisuja.

PAMin 1. varapuheenjohtaja Jaana Ylitalo pitää syntynyttä sopimusta asiallisena.

- Raamiratkaisun ja ansiokehitysohjelman mukaisen sisällön lisäksi saimme sovittua muun muassa koulutuslisästä, josta on tullut paljon tulkintaongelmia. Sovimme myös nykyisen palkkausjärjestelmän kehittämisestä ja korjaamisesta, kertoo Ylitalo.

Raamiratkaisun syntyessä sopimus on voimassa 30.11.2013 saakka. Jos raamiratkaisu ei synny on sopimus voimassa 31.10.2012. Sopimus on sisällöltään seuraavanlainen.

- Raamiratkaisun mukaisesti palkkoja korotetaan 1.1.2012 yleiskorotuksella, joka on 2,4 prosenttia. 1.1.2013 korotus on 1,9 prosenttia. Lisiä korotetaan vastaavasti. Luottamushenkilöiden korvaukset nousevat 5 prosenttia huhtikuussa 2012.

- Aikaisemmin sovitun ansiokehitysohjelman mukaisesti 1.1.2012 taulukkoja korotetaan lisäksi 2,5 prosenttia ja 0,05 euroa/tunti ja 1.1.2013 taulukkoja korotetaan 3,5 prosenttia ja 0,03 euroa/tunti. Ansiokehitysohjelmasta sovittiin vuonna 2009, jonka tavoitteena on nostaa kiinteistöpalvelualan taulukkopalkkoja lähemmäksi muita palvelualojen palkkoja.

- Kertaerän, joka maksetaan kokoaikaisille työntekijöille 150 euroa, maksetaan 1.5.2012. Osa-aikaisille työntekijöille kertakorvauksen suuruus määräytyy työtuntien suhteessa. Kertaerä maksetaan vain raamiratkaisun syntyessä.

- Koulutuslisälle sovittiin selkeämmät perusteet, jotka takaavat oikeudenmukaisesti lisän saamisen.

- Aloitetaan osapuolten kesken palkkausjärjestelmän kehittäminen ja siihen liittyvien ongelmien korjaaminen.

- Sovittiin perehdyttämiselle pelisäännöt.

- Koulutusoikeus tulee raamiratkaisun mukaisesti, kuten teknologiateollisuudessa.

Sopimuksen synnyttyä PAM peruu alalle asetetun ylityökiellon sekä 23.11. alkavaksi ilmoitetut työtaistelutoimet.

Jaana Ylitalo, 1. varapuheenjohtaja, puh. 050 588 1170
Jyrki Sinkkonen, neuvottelupäällikkö, puh. 050 359 0769