Kiinteistöpalvelut ry haastoi PAMin työtuomioistuimeen syksyllä sovitusta palkankorotuksesta

– Ennenkuulumatonta. Olen hämmästynyt työnantajaliiton tekemästä kanteesta asiassa, joka on ensimmäisen kerran sovittu syksyn työehtosopimusneuvotteluissa ja toisen kerran tänä keväänä palkkausjärjestelmästä käytyjen neuvottelujen yhteydessä, ihmettelee Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selin.

Kiinteistöpalvelut ry haastoi PAMin työtuomioistuimeen työehtosopimusneuvotteluissa sovitun palkankorotuksen tulkinnasta. Työnantajat vaativat ensisijaisesti työtuomioistuinta kumoamaan 1.5. voimaan tulleen 4,3 %:n palkankorotuksen, koska uutta palkkausjärjestelmää ei otettu silloin käyttöön. Toissijaisesti he esittävät erilaisten lisien ja korvausten sisällyttämistä palkankorotukseen tai palkankorotusta sovittua pienempänä (2 %). Lisäksi he haluavat etukäteen päätöksen ryhmänvanhimman vastuulisän sisällyttämisestä tulevaisuudessa mahdollisesti tehtävään palkkausjärjestelmään.

– Työnantajaliiton toiminta lisää alan työntekijöiden epävarmuutta ja heikentää alan mainetta ja kiinnostavuutta. Oletimme PAMissa, että tämä asia olisi jo ratkaistu ja voisimme yhteisesti katsoa jo tuleviin asioihin. PAM joutuu kuitenkin haasteen takia jäädyttämään kaikki kiinteistöpalvelualan paikalliset neuvottelut siksi ajaksi, kunnes asiaan on saatu ratkaisu, sanoo Selin.

– Työnantajaliitto käyttää todella epätavallisia keinoja hakiessaan työtuomioistuimelta päätöstä sovitusta palkankorotuksesta, toteaa Selin ja haluaisi tietää, onko tämä todellakin se tapa, millä työnantajaliiton jäsenyrityksetkin haluavat asioita hoidettavan.

PAM antaa vastauksen kanteeseen maanantaina 26.5. ja valmisteluistunto on perjantaina 30.5.

Ann Selin, puheenjohtaja, puh. 0500 750 405