Korkeimman oikeuden päätös oli voitto kaikille vuokratyöntekijöille

Palvelualojen ammattiliitto PAMin 1. varapuheenjohtaja Jaana Ylitalo on erittäin tyytyväinen Korkeimman oikeuden päätöksestä, jossa vuokratyöntekijän työsuhde katsottiin toistaiseksi voimassa olevaksi. Ylitalo uskoo, että päätöksellä on kauaskantoisia vaikutuksia.

– PAMin vuodesta 2008 ajama asia sai vuokratyöntekijän kannalta onnellisen päätöksen. Korkein oikeus kumosi käräjäoikeuden ja hovioikeuden päätökset katsoessaan vuokratyösuhteen täyttäneen toistaiseksi voimassa olevan työsuhteen edellytykset, kertoo Ylitalo.

Vuokratyöntekijät ovat usein vailla monia työelämän oikeuksia. Nyt esillä olleessa tapauksessa työnantaja väitti työsuhteen pituuden olleen kytketty käyttäjäyrityksen tilaukseen ja siitä syystä määräaikainen. Korkein oikeus päätti asian kuitenkin toisin.

– Vastaavanlaisissa työsuhteissa työskentelee oletettavasti tuhansia vuokratyöntekijöitä, joten monella muullakin olisi oikeus toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen, toteaa Ylitalo.

– Olemme pyrkineet neuvotellen parantamaan vuokratyöntekijöiden asemaa. Tämä Korkeimman oikeuden ratkaisu antaa nyt uudenlaisen mahdollisuuden sopia tarkemmin vuokratyön pelisäännöistä. Näkisin järkevämpänä, että saisimme pelisäännöt sopimalla ja neuvottelemalla, kuin riitelemällä jokaisen vuokratyöntekijän työsuhteesta erikseen oikeudessa.

– Raamiratkaisussa sovittiin kolmikantaisesti selvitettäväksi se, toteutuuko määräaikaisissa työsuhteissa tehtävässä vuokratyössä käytännössä työsuhteiden perusteiden osalta yhteneväisyyden periaate. Työlle on aikaa vain maaliskuun loppuun. Korkeimman oikeuden päätöksellä on vaikutusta tähän työhön.

– Korkeimman oikeuden päätös oli yksi askel kohti vuokratyöntekijöiden tasa-arvoisempaa asemaa suomalaisilla työmarkkinoilla. Päätös oli selkeä voitto kaikille vuokratyöntekijöille, sanoo Ylitalo.

Jaana Ylitalo, 1. varapuheenjohtaja, puh. 050 588 1170
Arja Pohjola, lakimies, puh. 050 386 3361