Luottamusmies edistää rehellistä yrittäjyyttä

Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtajan Ann Selinin mielestä yksi tehokkaimmista keinoista vastustaa harmaata taloutta on edistää työntekijöiden järjestäytymistä ja luottamushenkilöiden valintaa työpaikoilla. PAM on mukana lauantaina starttaavassa harmaan talouden vastaisessa suurkampanjassa.

Viime aikojen esimerkit suunnitelmallisesta harmaasta taloudesta eri palvelualojen työpaikoilla huolestuttavat Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Seliniä.

Työntekijät, erityisesti maahanmuuttajataustaiset, ovat usein harmaan talouden uhreja. He eivät aina osaa tai uskalla vaatia kunnolla oikeuksiaan, ja harmaan talouden rapauttavat vaikutukset muun muassa julkiseen sektorin palveluihin koskevat eniten juuri heitä.

Selinin mukaan on kuitenkin yksi keino, jolla harmaan talouden tuhoisuutta vähennetään merkittävästi: luottamusmiehen ja työsuojeluvaltuutetun valinta.

- Työpaikoissa, joissa työntekijät ovat valinneet keskuudestaan luottamusmiehen ja työsuojeluvaltuutetun, esiintyy huomattavasti vähemmän harmaata taloutta. Sen vuoksi rehellisten työnantajien pitää aktiivisesti tukea järjestäytymisestä ja luottamushenkilöiden valintaa työpaikoilla.

Palvelualojen ammattiliitto PAM osallistuu lauantaina 3.9. käynnistyvään harmaan talouden vastaiseen suurkampanjaan. Nuorille suunnattu Harmaa talous – musta tulevaisuus -kampanja tuo harmaan talouden vaikutukset esiin konkreettisella tavalla. Miksi asioiminen harmaassa ravintolassa voi olla terveysriski? Miksi pilkkahintainen pitsa voi maksaa ensi kesän kesätyöpaikan?

- Harmaan talouden välistävetäjä käy tavalla tai toisella jokaisen veronmaksajan kukkarolla. Olemalla mukana kampanjassa haluamme kertoa, että PAM ei hyväksy minkäänlaista epärehellisyyttä työpaikoilla, Selin sanoo.

Poliisin koordinoima kampanja toimii lähinnä verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Kampanjasivusto www.mustatulevaisuus.fi avautuu 3.9. Lisää palvelualojen harmaasta taloudesta voi lukea myös osoitteessa www.pam.fi/fi/info/harmaatalous.

Ann Selin, PAMin puheenjohtaja