Maailman suurimman ammattiliittojen maailmanjärjestön kokous alkoi Japanissa

UNI Global Unionin, eli yksityisten palvelualojen ammattiliittojen maailmanjärjestön kokous on 9.-12.11. Japanin Nagasakissa. UNI:n jäseninä Suomesta on Palvelualojen ammattiliitto PAMin lisäksi muun muassa Toimihenkilöunioini ja Ammattiliitto SUORA. Jäsenliittojensa kautta UNI:lla on yli 20 miljoonaa jäsentä ympäri maailman.

Nagasakiin odotetaan saapuvan noin 2000 ay-aktiivia yli sadasta maasta. Kongressissa vedetään suuntalinjat UNIn seuraavaksi nelivuotiskaudeksi. Tulevien vuosien päätavoitteisiin kuuluvat muun muassa finanssikriisistä nouseminen ihmisiä työllistävällä tavalla, suunnattomien tuloerojen hillitseminen sekä järjestäytymisoikeuden parantaminen maapallon joka kolkassa.

Ennen varsinaista kongressia Nagasakissa järjestettiin viikonloppuna ”UNI World Women’s Conference”, joka kokosi yhteen ay-liikkeen naisjohtajia. Kongressi teki aloitteen, jonka myötä 40 prosenttia UNIn johtopaikoista taattaisiin naisille.

PAMin 1. varapuheenjohtaja Jaana Ylitalo kirjoittaa terveisiä kokouksen etenemisestä PAMin nettisivuilla www.pam.fi. PAMin nettisivujen lisäksi kongressin kuulumisia voi seurata UNIn sivuilta www.uniglobalunion.org.

Lisätietoja suoraan kokouksesta (+6 tunnin aikaero):
Jaana Ylitalo, 1. varapuheenjohtaja, puh. +358 50 588 1170
Mari Taivainen, kansainvälisten asioiden koordinaattori, puh. +358 40 524 6115