Matalapalkkatukea ja hiusalan alennettua arvonlisäveroa on jatkettava

Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selin toivoi liiton edustajiston kokouksen avauspuheessaan, että aktiivinen työvoimapolitiikkaa yhdistettynä eri toimialojen menestymisen helpottamiseen olisi maan hallituksen punainen lanka tulevassa budjettiriihessä. Jo yli 25 prosenttia alle 25-vuotiaista työmarkkinoille olevista nuorista on työttömänä.

- Yksityiset ja julkiset palvelualat ovat jo nyt ylivoimaisesti eniten ihmisiä työllistävä sektori ja nämä toimialat kasvavat tulevaisuudessakin huimasti. Helsingissä jo 80 prosenttia yrityskannasta on palvelualoilla. Valtioneuvoston käynnistämässä toimialavuoropuhelussa toivoisinkin erotettavan toisistaan kasvupolitiikka kansantalouden ja työllisyyden näkökulmista, sanoi Selin. - Palvelut mahdollistavat vahvan työllisyysasteen ja luovat sitä kautta edellytyksiä tutkimus- ja kehitystyölle, pitkälle jalostettujen tuotteiden viennin edistämiselle sekä yritysten ja ihmisten luottamukselle vakaaseen talouteen. Eri toimialoja tulisi kohdella yhdenvertaisesti päätöksiä tehtäessä. Selin vaati puheessaan vuoden lopussa päättyvän matalapalkkatukimallin jatkamista sekä hiusalan ja pienkorjauspalveluiden alennetun arvolisäverokannan vakinaistamista. Hän totesi, että viime vuonna laaditun selvityksen mukaan yli 54-vuotiaille osoitettu matalapalkkatuki on kiistatta todettu parantaneen ikääntyneiden työntekijöiden työmarkkina-asemaa. - Ongelmana kuitenkin on, että kyselytutkimuksen mukaan tukeen oikeutetuista yrityksistä 78,5 prosenttia ei ole käyttänyt tukea, koska he eivät ole olleet siitä lainkaan tietoisia. Kokeilua pitäisi siis jatkaa ja panostaa yhdessä elinkeinoelämän kanssa tiedotuksen parantamiseen ja tulosten seurantaan, jotta raha kohdentuisi tehokkaasti, esitti Selin. - Heinäkuusta alkaen hiusalalla ja pienkorjauspalveluissa sovelletaan yhdeksän prosentin arvonlisäveroa ja jollei hallitus asiaa valmistele, niin 1.1.2011 arvonlisävero nousee 23 prosenttiin. Nousu on historiallisen suuri ja vaikuttaisi aivan varmasti negatiivisesti alan työllisyyskehitykseen. - Toivoisin, että niin eduskunta kuin hallituskin suhtautuisivat samalla vakavuudella kampaajien ja suutareiden elinkeinon harjoittamisen turvaamiseen kuin mitä aikanaan ruoan arvolisäveroon, totesi Selin puheessaan. Palvelualojen ammattiliitto PAMin edustajisto kokoontuu 18.–19.5. Helsingissä, Hotelli Scandic Continentalissa. Kokouksessa käsitellään sääntömääräiset asiat sekä valitaan liitolle uusi 1. varapuheenjohtaja. Lisätietoja: Ann Selin, puheenjohtaja, puh 0500 750 405 Hanna Kuntsi, yhteiskuntasuhteiden sihteeri, puh 050 3100 676