PAM selvitti alojen vetovoimaa: Palvelualojen ammatteja arvostetaan - mielikuvat työelämän laadusta heikkoja

Palvelualojen ammattiliitto selvitti suomalaisten mielikuvia kaupan alasta, majoitus- ja ravitsemisalasta sekä kiinteistöpalvelualasta. Alojen työtehtäviä pidetään mielenkiintoisina, mutta mielikuvissa työelämän laatu on heikko.  - Toivottavasti työnantajat ottavat viestistä vastaan, PAMin 1. varapuheenjohtaja Jaana Ylitalo sanoo.

Nuoret liittävät erityisesti mara-alaan, mutta myös kaupan alaan paljon myönteisiä mielikuvia. Aikuisia enemmän he näkevät alojen työt halutuiksi ja erityisesti mara-alan tarjoamia työtehtäviä pidetään mielenkiintoisina. Nuorista likipitäen puolet olisi valmis hakeutumaan alan töihin, jos olisivat nyt hakeutumassa uusiin tehtäviin. Aikuisista palvelualoille on valmis hakeutumaan neljä kymmenestä.

PAMin vetovoimabarometrin toteutti TNS Gallup Forum. Tutkimuksessa oli kaksi kohderyhmää 18-65-vuotiaat aikuiset sekä 15-17-vuotiaat nuoret. Aikuisia on vastaajissa 1186 ja nuoria 567.

Tutkimuksen mukaan kaupan ala tuntuu suuresta yleisöstä tutuimmalta. Melkein puolet aikuisista ja peräti 60 prosenttia nuorista arvioi tuntevansa alan hyvin. Heikoimmin taas tunnetaan kiinteistöpalveluala.

Niin aikuiset kuin nuoretkin näyttävät arvostavan näiden alojen työntekijöitä. 71 prosenttia aikuisista on kutakuinkin yhtä mieltä väitteestä ”Arvostan alan ammatteja ja työntekijöitä todella paljon.” Nuorista tämän väitteen jakaa 62 prosenttia.

- Työntekijöiden ja ammattien arvostus on hieno huomata. Näyttää siltä, että alojen työntekijöiden tekemä työ koetaan tärkeäksi ja tekijöilleen haasteelliseksi, Ylitalo arvioi.

Suomalaisten mielikuvat palvelualojen työelämän laadusta eivät ole mairittelevia. Mahdollisuudet vaikuttaa työn sisältöön, työpaikkojen varmuus, hyvät tienestit ja työntekijöiden tyytyväisyys ovat mielikuvia, jotka harva vastaaja liittää kaupan, majoitus- tai ravitsemisalan tai kiinteistöpalvelualan töihin.

- Näiden seikkojen parantaminen on ennen kaikkea työnantajien käsissä. Työnantajien kannattaisi ottaa tämä viesti vakavasti ja kehittää työyhteisöjä sekä työsuhteita. Mahdollisuudet vaikuttaa omaan työhön, varmuus työpaikasta sekä elämisen kannalta riittävät ansiot ovat tekijöitä, jotka takaavat aloille jatkossakin motivoitunutta työvoimaa, Ylitalo toteaa.

Kiinteistöpalvelualalla näyttäisi olevan suurimmat haasteet mielikuvien muuttamisessa. PAMin  ja Kiinteistöpalvelut ry:n sopiman ansiokehitysohjelman toivotaan osaltaan auttavan tässä.

Vetovoimabarometri löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta http://www.pam.fi/fi/medialle

Antti Veirto, tutkimus- ja työvoimapoliittinen sihteeri, PAM, puh 050 465 7501
Jaana Ylitalo, 1. varapuheenjohtaja, PAM, puh 050 588 1170