PAM valmistautuu kevään sopimusneuvotteluihin

Suurin osa Palvelualojen ammattiliitto PAMin neuvottelemista työehtosopimuksista päättyy maaliskuun lopussa. Parhaillaan PAMissa valmistellaan sopimustavoitteita, joista päätetään helmikuussa.

Viikolla 5 PAMin aktiiviset jäsenet ja henkilökunta tapaavat palvelualojen työntekijöitä käymällä tuhansilla palvelualojen työpaikoilla. Viikon aikana työntekijöiden kanssa keskustellaan kevään työehtosopimusneuvotteluista, kerätään ajatuksia sopimustavoitteiksi ja selvitetään, miten nykyiset työehdot toteutuvat. - Työehtosopimusneuvotteluihin liittyvien keskustelujen lisäksi teemme aktiivisesti viikon aikana myös jäsenhankintaa. PAMin jäsenmäärä on kasvanut Pohjanmaalla tasaisesti, mutta edelleen alueelta löytyy paljon järjestäytymättömiä työntekijöitä. Suurin syy siihen, etteivät työntekijät ole liittyneet liittoon on se, ettei kukaan ole koskaan kertonut siitä heille, toteaa PAMin Pohjanmaan aluepäällikkö Marja Salmivuori. - Työuria halutaan pidentää. Työnantajan esitykset niiden pidentämisille on enempikin kepin tarjoamista kuin työntekijöitä kannustavaa. Työuria voitaisiin pidentää ihan pienilläkin asioilla työpaikkojen arjessa. Jo se, että työntekijä pystyisi paremmin vaikuttamaan työvuorolistoihin työaikojen sijoitteluissa, vapaapäiviä yhdistämällä, kiertävinä työaikalistoina, auttaa suunnittelemaan työtä ja muuta elämää paljon paremmin yhteen. Toimivat työvuorot, työntekijän elämänkaari huomioon ottaen, ovat suora mittari työuralla jaksamiselle ja työn tuottavuudellekin, väittää Salmivuori. Omassa työssä jaksaminen keskusteluttaa aina, kun työpaikoilla vieraillaan. Pohjanmaalla työpaikkakäyntejä tehdään viikon ajan eri paikkakunnilla eri päivinä. Maanantaina 1.2. kierretään vaasalaisia palvelualan työpaikkoja, tiistaina 2.2. olemme Pietarsaaressa ja Närpiössä, keskiviikkona 3.2. Seinäjoella ja Tuurissa, torstaina 4.2. Kokkolassa ja Vaasassa sekä vielä perjantaina 5.2. kierrämme Kauhajoella. Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita mukaan työpaikkakäynneille. Lisätietoja: Marja Salmivuori, aluepäällikkö, puh. 050 467 6808