PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen: EK:n toiminta kasvattaa naisten ja miesten palkkaeroja

- Työnantajaliitot ovat Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n tiukassa valvonnassa siinä, ettei alakohtaisesti tehdä palkkaratkaisuja, joilla kavennettaisiin naisten ja miesten välisiä palkkaeroja. Tällä vahtimisella EK mitätöi yhteisesti sovitun samapalkkaisuusohjelman tavoitteet, toteaa Palvelualojen ammattiliitto PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen.

- Ensimmäiset talouden taantuman aikana tehdyt palkkaratkaisut on tehty miesvaltaisille teollisuusaloille 0,5 % korotuksella. Tällä sopimuskierroksella olisi mahdollista tehdä ratkaisuja, joilla poistettaisiin perusteettomia sukupuolesta johtuvia palkkaeroja myös toimialojen välillä. Tämä olisi välttämätöntä samapalkkaisuusohjelmankin tavoitteiden toteuttamisen kannalta. - Naisten ja miesten välisten palkkaerojen poistamisessa on puheiden ja tekojen välillä suuri ristiriita. EK on omalla palkankorotuslinjauksellaan jopa kasvattamassa palkkaeroja. Ei ole siis ihme, että EK on ollut erittäin hiljaa samapalkkaisuusohjelmasta. - EK:n pitäisi nyt julkisesti kertoa omat näkemyksensä siitä, kuinka samapalkkaisuusohjelman tavoite toteutetaan vuoteen 2015 mennessä, jollei tällä sopimuskierroksella voida tehdä tasa-arvoa edistäviä palkkaratkaisuja, kysyy Julkunen. Kaarlo Julkunen on lauantaina 26.9. klo 11.00 Porin Eetunaukiolla järjestetyssä tilaisuudessa. Lisätietoja: Kaarlo Julkunen, 2. varapuheenjohtaja, puh. 0500 417 187