PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen: Eläkkeellä olevia naisia uhkaa köyhyys

- Kansainvälinen naistenpäivä syntyi Yhdysvalloissa työläisnaisten mielenosoituksesta, kun naiset vastustivat alhaisia palkkoja, pitkiä työpäiviä ja epäinhimillisiä työoloja. Vastaavanlaiset asiat, joiden takia osoitettiin mieltä jo vuonna 1857, ovat vielä nykyäänkin naisten riesana työelämässä, toteaa Palvelualojen ammattiliitto PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen.

- Suomessa toimialat ovat jakaantuneet vahvasti sukupuolen mukaan. Miehet työskentelevät korkean tuottavuuden vientialoilla ja naiset sisämarkkinoilla toimivilla matalan tuottavuuden palvelualoilla. Toisin sanoen korkeasti palkatut teollisuusalat ovat miesvaltaisia ja matalammin palkatut palvelualat naisvaltaisia. Naiset myös työskentelevät miehiä useammin osa-aikaisissa työsuhteissa.

- Osa-aikatyö vaikuttaa myös negatiivisesti naisten eläkkeisiin. Muun muassa osa-aikatyöstä johtuvien palkkaerojen vuoksi naisilla on miehiä alhaisemmat eläkkeet. Tästä syystä yli 65-vuotiailla naisilla on miehiä suurempi vaara joutua köyhyyteen. Tulevaisuudessa voi yhä suurempi osa vanhuusväestöstämme olla yksin eläviä, lähellä köyhyysrajaa olevia naisia, jollei kehitystä saada muutettua, sanoo Julkunen.

- Naistenpäivänä onkin tarkasteltava naisten asemaa ja tasa-arvon toteutumista. Tasa-arvosta ja naisten asemasta puhumista ei pidä rajata vain naisten asiaksi, sillä tasa-arvon toteutuminen on kaikkien yhteinen etu.  Jotta tasa-arvoasiat saisivat nykyistä enemmän näkyvyyttä, voisimmekin viettää kansainvälisen naistenpäivän yhteydessä vapunpäivän tapaisesti tasa-arvon päivää vaikkapa yleisenä vapaapäivänä, esittää Julkunen.

Haaste Suomen UN Womenin toiminnan tukemiseksi

Naisten päivän kunniaksi PAMissa työskentelevät miehet haluavat osaltaan tukea tasa-arvoisemman maailman rakentamista tukemalla Suomen Un Womenin toimintaa. Samalla he haastavat kaikki ammattiliitoissa työskentelevät miehet mukaan Suomen Un Womenin tukemiseen 20 eurolla/mies.

UN Womenin tavoitteena on turvata jokaisen naisen oikeus tehdä työtä ja saada omia tuloja, oikeus osallistua päätöksentekoon perheessään, yhteisössään ja yhteiskunnassaan – niin sodan kuin rauhankin aikana ja oikeus elää ilman väkivallan pelkoa ja hiv-tartuntaa. Lahjoituksella tuetaan tätä ihmisoikeustyötä erityisesti Afganistanissa ja Indonesian Acehissa. PAM on Suomen Un Womenin järjestöjäsen.

Keräystili: Nordea 127030-208939. Verkkossa: www.unwomen.fi/tee-lahjoitus.

Kaarlo Julkunen, 2. varapuheenjohtaja, puh. 0500 417 187

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry