PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen: Julkisten palvelujen hinnoittelu on saatava selkeämmäksi ja avoimemmaksi

​- Lasten päivähoitoa on kehitettävä perheiden, ei pelkästään kuntien taloudellisista lähtökohdista. Palvelualojen ammattilaiset tarvitsevat lapsilleen hoitoa myös normaalien virastoaikojen ulkopuolella – iltaisin, öisin ja viikonloppuisin. Kuntarajat ylittävää, turvallista lasten päivähoitoa on kehitettävä muuttuvien työaikojen tarpeista siten, ettei perheiden yhdessäoloa ja ympäristöä rasiteta turhilla ajokilometreillä, toteaa Palvelualojen ammattiliitto PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen.

- Useat kuntien palvelut, kuten julkinen liikenne, lasten päivähoito ja terveyspalvelut voitaisiin järjestää työssäkäyville perheille paljon joustavammiksi, mikäli jäykät kuntien rajat joustaisivat asukkaiden kannalta paremmin. Myös kuntia on edelleen yhdistettävä, että päästään asukkaiden kannalta järkevämpiin kuntakokonaisuuksiin. Tarvitaan edelleen kunnille tehokkaita porkkanoita, jotka entistä tehokkaammin kannustavat niitä yhdistymisiin tähtäävään yhteistyöhön.

Julkunen pitää julkisten palvelujen hintoja pienituloisille usein liian suurina. Hän muistuttaa, että juuri pienituloisemmat ovat palvelujen suurimpia käyttäjiä. Julkunen haluaa, että esimerkiksi vanhempien osa-aikatyö pitää huomioida paremmin lasten päivähoidon hinnoittelussa. Julkunen korostaakin, että julkisten palvelujen hinnoittelu on saatava selkeämmäksi ja avoimemmaksi.

- Yksityisten palvelujen hintoja vertaillaan järjestelmällisesti ja hintojen korotukset ovat avoimesti kaikkien nähtävissä. Samanaikaisesti eri julkisten palvelujen hintoja korotetaan kaikessa hiljaisuudessa. Julkisia palveluja tulisikin vertailla järjestelmällisesti, avoimesti ja selkeästi kauppojen ostoskorien vertailun tyylisesti. Vertailussa tulisi olla julkiset palvelut laajasti aina lasten päivähoidosta erilaisiin lupa- ja veroluonteisiin maksuihin, sanoo Julkunen.

Kaarlo Julkunen puhuu lauantaina 28.8.2010 klo 12.00 kainuulaisten ammattiosastojen PAM-10 vuotta -tapahtumassa Holiday Club Katinkullassa, Sotkamossa.

Lisätietoja:     Kaarlo Julkunen, 2. varapuheenjohtaja, puh. 0500 417 187

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry