PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen: Kaikki työntekijät on saatava työehtosopimusten piiriin

- Jokaisella työntekijällä tulee olla työehtosopimuksen antama turva työsuhteen vähimmäisehdoista ja palkasta. Työelämän muuttuessa yhä useammat ihmiset jäävät kuitenkin työehtosopimusten ulkopuolelle, toteaa Palvelualojen ammattiliitto PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen.

- Muutos on seurausta työnantajien heikosta järjestäytymisestä, kun työnantajaliitot ovat menettäneet otettaan ja asemaansa. On luonnollista, että kehityksestä on seurannut yleistä levottomuutta työmarkkinoilla ja vaatimuksia lakiin kirjattavasta vähimmäispalkasta.

- Työntekijä- ja työnantajakeskusjärjestöjen pitäisi yhteisesti etsiä ratkaisu siihen, kuinka työehtosopimusten ulkopuolella olevat työntekijät saadaan yleissitovien työehtosopimusten piiriin. Aluksi tulisi selvittää kuinka moni on tällä hetkellä sopimusten ulkopuolella ja kuinka moni on vaarassa joutua lähitulevaisuudessa niiden ulkopuolelle, esittää Julkunen.

- Todennäköisesti olemassa olevien työehtosopimusten piiriin pystyttäisiin hyvin helposti saamaan suuri joukko sopimusten ulkopuolella olevista, jos vain on yhteistä tahtoa.

- Tarvittaessa on tehtävä myös lakeihin muutoksia, joissa palkan muodostuminen sidottaisiin nykyistä selkeämmin olemassa oleviin työehtosopimuksiin. Muutoksilla saataisiin myös sellaisten työntekijöiden asema turvattua, jotka työskentelevät aloilla, joille ei saada neuvottelemalla työehtosopimusta työnantajien kielteisen asenteen takia, sanoo Julkunen.

Kaarlo Julkunen puhuu SAK:n Porin paikallisjärjestön edustajiston syyskokouksessa Ravintola Liisanpuistossa keskiviikkona 24.11. klo 18.00.

Kaarlo Julkunen, 2. varapuheenjohtaja, puh. 0500 417 187

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry