PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen: Nyt on naispalkkapottien vuoro

- Suomessa suurimpia eriarvostavia ja tasa-arvokehitystä estäviä asioita ovat pääosin naisvaltaisille  aloille kohdistuva osa-aikatyö sekä prosentuaaliset palkankorotukset, sanoo Palvelualojen ammattiliitto PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen Pohjanmaalla lauantaina 12.3.

Julkunen haluaa tasa-arvoasioiden nousevat yhdeksi keskeisimmäksi osaksi tulevan hallituksen hallitusohjelmaa. Hän esittää keinoksi tasa-arvon kehittämisohjelmaa, jonka keskeisimpänä tavoitteena olisi pieni- ja keskituloisten naisten toimeentulon parantaminen.

- Hallitusohjelmaan on myös kirjattava, että hallituskaudella rajoitetaan vastentahtoista osa-aikatyötä. Mielestäni voitaisiin luoda laki, jossa määritettäisiin katto, kuinka paljon työpaikalla saa maksimissaan olla osa-aikatyöntekijöitä koko työntekijämäärästä. Myös osa-aikatyöntekijöiden oikeutta lisätyöhön voidaan vahvistaa, esittää Julkunen.

- Todennäköisesti EK ei halua ymmärtää naisten palkkakehityksen edistämistä merkittävänä tasa-arvon parantamisena. Heidän nykyiset tekonsa estävät tasa-arvon edistymisen. Esimerkiksi EK:n prosentuaalinen palkankorotuslinja on mielestäni tasa-arvolain vastainen, koska se edistää naisten ja miesten palkkaerojen kasvamista.

Julkunen perää kaikkien ja erityisesti uuden eduskunnan ja hallituksen sitoutumista tasa-arvon kehittämiseen.

Palkkavilppi on yksi harmaan talouden muodoista

- Harmaan talouden yrityksiksi olisi katsottava myös ne yritykset, jotka tekevät palkkavilppiä, rikkovat työehtosopimuksia tai työelämän lakeja, sanoo Julkunen.

Julkunen tarkoittaa palkkavilpillä työntekijöiden alipalkkausta, eli tilanteita, kun työnantaja maksaa työntekijälle alle työehtosopimuksen mukaista palkkaa.

- Palkkavilppiin syyllistyvät yritykset on saatettava rikosoikeudelliseen vastuuseen. Samalla työehtosopimuksia sekä työlainsäädöksiä rikkovien yritysten sanktioita on kovennettava.

- Yhteistoimintalain mukaisissa yrityksissä, joissa ei ole ammattiosastojen valitsemaa ja kouluttamaa luottamusmiestä, tapahtuu lähes aina lakien rikkomuksia. Hyvin usein näissä yrityksessä yhteistoimintalain rikkomusten lisäksi on työehtosopimuksien, työsopimuslain, työaikalain ja vuosilomalain määräysten rikkomuksia.

- Tälläkin hetkellä yksistään PAMissa on käsiteltävänä 655 tapausta, joissa epäillään yrityksen tehneen  palkkavilppiä tai muita työsuhteisiin liittyviä työnantajan tekemiä rikkeitä. Näissä yrityksissä on harvoin luottamusmiestä, kertoo Julkunen.

Julkunen pitää suurimpana esteenä luottamusmiehen valinnalle työnantajan asenteen, jolloin työntekijät pelkäävät valita luottamusmiestä. Hän esittää, että luottamusmiesten oikeuksia ja työsuhdeturvaa on lainsäädännöllä parannettava.

Tavoitteena tasa-arvoinen terveydenhoito

- Huonoimmassa työmarkkina-asemassa olevat, joilla ei ole kunnollista työterveyshuoltoa, maksavat ajassa ja rahassa vuosi vuodelta enemmän terveydenhoidostaan kuin työterveyshuollon kautta sairaanhoitoa saavat. Tämän eriarvoisuuden kokevat erityisesti erilaisissa epätyypillisissä työsuhteissa olevat, pääsääntöisesti palvelualoilla työskentelevät naiset, sanoo Julkunen.

- On väärin, että terveyspalvelujen saanti jakautuu nykyajan Suomessa lompakon paksuuden mukaan. Yksityiset terveysasemat ovat rikastuneet yhteiskunnan taloudellisella tuella ja samaan aikaan kunnalliset terveyskeskukset painivat taloudellisissa vaikeuksissa sekä taistelevat lääkäripulan aiheuttamissa toimintavaikeuksissa.

Julkunen esittää, että terveydenhuollon epätasa-arvo on korjattavan lakisääteistä työterveyshuoltoa parantamalla. Hän näkee, että kunnallisten terveyspalvelujen laadun ja kattavuuden takaaminen edellyttää myös valtion riittävästä rahoitusosuudesta huolehtimista.

- Nyt tulisi selvittää terveydenhoidon saatavuuserot ja taata samantasoiset palvelut, tulo- ja varallisuustasosta riippumatta, kaikille suomalaisille. Myös lääkärien määrän riittävyys olisi taattava koulutuspaikkoja lisäämällä, esittää Julkunen.

Kaarlo Julkunen Pohjanmaalla lauantaina 12.3.

Osana SAK:n äänestysaktiivisuuskampanjaa Kaarlo Julkunen on lauantaina 12.3. Seinäjoella Hyllykallion Prisman edustalla kello 11.00 – 12.00, Kurikassa K-Supermarketin edessä kello 12.30 – 13.30 ja Kauhajoella S-Market Valtin edessä lauantaina kello 14.00 – 15.00.

Kaarlo Julkunen, 2. varapuheenjohtaja, puh. 0500 417 187

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry