PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen: Työnantajilla laittomia keinoja lakon murtamiseksi

- Kaupan alan ja vartiointialan perjantaista lakkoa työnantajat ovat pyrkineet murtamaan kyseenalaisin keinoin. PAMiin on tullut lukemattomia viestejä työnantajien uhkailusta, pelottelusta ja väärän tiedon levittämisestä. Olisimme toivoneet, että työnantajat olisivat kunnioittaneet työntekijöiden oikeutta jäädä lailliseen lakkoon, toteaa Palvelualojen ammattiliitto PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen.

- Moni työntekijä joutuu vastentahtoisesti tekemään lakon alaista työtä pelätessään lakkoon jäämistä. Työnantajat ovat suoraan valheellisesti väittäneet lakon koskevan vain PAMin jäseniä. Lakossa ovat kuitenkin työt, joten lakko koskee kaikkia työntekijöitä riippumatta siitä ovatko he liiton jäseniä vai eivät. - Olemme palautteen perusteella julkaisemassa niiden yritysten tiedot, jotka ovat toimineet ammattiyhdistysliikkeen periaatteiden vastaisesti. Näissä yrityksissä ei ole ajateltu sitä ristiriitaa, mikä lakon jälkeen työpaikalla tulee olemaan tai millainen työilmapiiri tulee vallitsemaan. - On myös paljon niitä yrityksiä, jotka ovat päättäneet pitää toimintansa suljettuna lakkopäivänä ja toimineet muutenkin esimerkillisesti. Uskon näiden yritysten työntekijöiden olevan jatkossa tyytyväisempiä, joka näkyy aina asiakkaille saakka, kertoo Julkunen. Kaupan alan ja vartiointialan lakko alkaa perjantaina 16.4. klo 6.00 ja päättyy 17.4. klo 6.00. Lisäksi SOL Palvelut Oy:n Helsinki-Vantaan lentoaseman turvatarkastus on tukilakossa samanaikaisesti. Lisätietoja: Kaarlo Julkunen, 2. varapuheenjohtaja, puh. 0500 417 187