PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen: Väkivaltatilanteisiin varaudutaan palvelualojen työpaikoilla puutteellisesti

- Palvelualoissa on imua. Työterveyslaitoksen tutkimus osoittaa, että valtaosa palvelualojen työntekijöistä kokee olevansa omalla alallaan. Palvelualojen työn imu ei kuitenkaan säily nykyisellään tai parane, jollei tutkimuksen esille tuomiin epäkohtiin puututa ajoissa, toteaa Palvelualojen ammattiliitto PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen tänään julkaistusta palvelualojen työoloja ja hyvinvointia koskevasta tutkimuksesta.

- Työaikojen epäsäännöllisyys ja työn kuormittavuus vaikuttavat työntekijöiden tyytyväisyyteen, jaksamiseen ja alalla viihtymiseen. Onkin löydettävä keinot palvelualojen työntekijöiden hyvinvoinnin ja erityisesti jaksamisen parantamiseen, koska mm. joka kolmas työntekijä koki väsymystä. - Tutkimuksesta käy selville, että väkivallan uhka vaikuttaa osaltaan palvelualan työntekijöiden jaksamiseen. On huolestuttavaa, että monilla työpaikoilla on huolehdittu puutteellisesti työntekijöiden turvallisuudesta, kun esimerkiksi 41 % tutkimukseen vastanneista ei tiennyt onko järjestetty jälkihoitoa, jos on joutunut työssä väkivaltatilanteeseen. Työnantajien on otettava todesta työntekijöiden huoli ja toive väkivaltatilanteisiin varautumisesta lisäämällä koulutusta ja yhteistä sopimista. - Työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksien lisääminen parantaa tutkimuksen mukaan työn imua. Liian usein työntekijät kokevat tekevänsä vain rutiininomaista työtä, johon itse ei voi mitenkään vaikuttaa. Hyvä työvuorojen ja työn suunnittelu, johon työntekijät itse pääsevät vaikuttamaan, lisää selkeästi työntekijöiden työhyvinvointia. Tämä näkyy muun muassa sairaslomien vähenemisenä, sanoo Julkunen. Lisätietoja: Kaarlo Julkunen, PAMin 2. varapuheenjohtaja, puh. 0500 417 187