PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen: Vastentahtoinen osa-aikatyö on tasa-arvoa koskettava asia

- Naisten ja miesten välisen aidon tasa-arvon yksi merkittävä este on vastentahtoinen osa-aikatyö, joka kohdistuu lähes täysin naisiin. Vastentahtoinen osa-aikatyö on yleisintä aloilla, joissa palkkataso on palkansaajien keskiarvon alapuolella. Kyse on suuresta tasa-arvoasiasta, totesi Palvelualojen ammattiliitto PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen vappupuheessaan Lahdessa.

- Lähes kaikki suomalaiset palvelualan yritykset, jotka käyttävät osa-aikatyötä, rikkovat tietoisesti työsopimuslakia jättäessään tarjoamatta osa-aikatyöntekijöille lisätunteja tai kokoaikatyötä samalla, kun samoihin tehtäviin otetaan uutta työvoimaa.

- Pitkäänkin osa-aikatyöntekijänä olleen työntekijän kynnys vaatia oikeuttaan kokoaikatyöhön, on hyvin korkea – ei vaan yksinkertaisesti uskalleta. Tämän päivän työnantajilla on useita keinoja pitää työntekijät ”kiltteinä”. Perheellistenkin työajoilla keinotellaan säälimättä, uhataan irtisanomisella tai työtehtävien yksipuolisella muuttamisella, kertoo Julkunen

Julkunen näkee yritysten piilottelevan ja vääristelevän omia henkilöstötietojaan.

- Palvelualan yritysten työntekijöiden oikeuksia voitaisiinkin parantaa jo sillä, että tiedettäisiin yritysten todellinen tilanne. Olisi kohtuullista, että työnantajat joutuisivat ilmoittamaan työntekijöidensä vaihtuvuusasteen, osa-aikaisten osuuden kokoaikaisista työntekijöistä ja sen mikä osa yrityksen työntekijöistä on vuokratyövoimaa, esittää Julkunen.

Julkunen otti kantaa puheessaan kriittisesti EK:n ja työnantajaliittojen neuvottelutapaan sekä lakko-oikeuksien murtamiseen. Hän puhui myös palkkavilpistä osana harmaata taloutta, kiinteistöpalvelualan työnantajien lisäkikkailusta, ay-liikkeen vahvistumisesta sekä ajankohtaisesta poliittisesta tilanteesta.

- Vasemmistopuolueet tekivät yhdessä hyvän ja rakentavan vaalityön. Paavo ja Jutta ansaitsevat kiitokset niin henkilökohtaisesta työpanoksestaan, mutta myös siitä, että vasemmistopuolueet pystyivät aidosti tekemään vaalien alla yhteistyötä, joka oli rehtiä ja reilua.

- Nyt odotan, että hallitusneuvottelujenkin aikana pidettäisiin edelleen yhtä ja otettaisiin hallitusvastuu yhdessä tai sitten oltaisiin yhdessä hallituksen ulkopuolella. Kokoomus pyrkii tietoisesti siihen, etteivät molemmat vasemmistopuolueet tulisi hallitukseen. Tähän kokoomuksen politiikkaan ei kuitenkaan pidä alistua, sanoo Julkunen.

Kaarlo ”Kalle” Julkunen, 2. varapuheenjohtaja, puh. 0500 417 187

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry