PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen: Yritysten velvollisuutta palkata takaisin irtisanomansa työntekijät on tiukennettava

- Taantuman varjolla irtisanotaan työntekijöitä, vaikka yrityksellä ei olisikaan siihen taloudellisia perusteita. Yritykset tekevät taantuman varjolla niin sanottuja puhdistuksia, eli työntekijöiden irtisanomiset kohdistetaan henkilöihin, joilla on ollut esimerkiksi itsestä tai lapsista johtuvia poissaoloja, toteaa Palvelualojen ammattiliitto PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen vappupuheessaan Joensuussa.

Julkunen vaatii puheessaan valtiovallan taholta puuttumista perusteettomiin irtisanomisiin. Hän esittää puheessaan, että hallituksen ja eduskunnan tulisi tehdä nopeasti päätöksiä, joilla tiukennettaisiin yritysten velvollisuutta ottaa takaisin irtisanomansa työntekijät.

- Yritysten velvollisuutta palkata takaisin irtisanomansa työntekijät on jatkettava nykyisestä yhdeksästä kuukaudesta kahteen vuoteen. Irtisanottu työntekijä on myös otettava takaisin aina vanhana työntekijänä. Näiden muutosten jälkeen yrityksissä harkittaisiin tarkemmin jokaista irtisanomista ja lyhyet kysynnän heikentymiset eivät johtaisi automaattisesti irtisanomisiin.

Puheessaan Julkunen ottaa esille myös Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n vastuuttomuuden, ostovoiman takaamisen, palvelualojen merkityksen työllistäjinä, työurien pidentämisen, ammatillisen järjestäytymisen ja EU-vaalit. Hän ihmettelee puheessaan myös mikä ammattiyhdistysliikkeen tekemässä yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa on väärää.

- Ammattiyhdistysliike tekee luonnollisesti työtä niiden henkilöiden puolesta, jotka ovat ay-liikkeen jäseniä. Kysynkin, mikä siinä on väärää? Mielestäni on selvää, että liitot tukevat ammattiyhdistysliikkeen omia ehdokkaita. Samanlaista omien ehdokkaidensa tukemista tekevät myös muun muassa MTK, yrittäjät ja työnantajajärjestöt, sanoo Julkunen.

Puhe kokonaisuudessaan liitteenä.

Kaarlo Julkunen, 2. varapuheenjohtaja, puh. 0500 417 187