PAMin hallitus hyväksyi kaupan alan sovintoesityksen

Palvelualojen ammattiliitto PAMin hallitus käsitteli tiistaina 20.4. valtakunnansovittelijan antamaa toista sovintoesitystä ja hyväksyi sen yksimielisesti.

Uusi työehtosopimus on voimassa 31.3.2013 asti, kuitenkin niin, että kumpikin osapuoli voi halutessaan irtisanoa sopimuksen ilman tarkempia perusteluita aina helmikuun lopussa. Näin ollen palkat sovitaan vain vuodeksi kerrallaan. Koko sopimuksen kustannusvaikutus vuodelle 2010 on 1,6 %. - Syntynyt sopimus on olosuhteisiin nähden tyydyttävä, sanoo PAMin puheenjohtaja Ann Selin. Vuoden 2010 palkankorotukset Ensimmäinen yleiskorotus 0,7 % tulee 1.5.2010. Syksyn palkankorotus toteutetaan osittain palkkarakenteita uudistamalla. Rakenneuudistuksella pyritään sopimuskauden aikana muuttamaan palkkaluokittelua ja yhdistämään 1. ja 2. paikkakuntakalleusluokat. Näin ollen lokakuun alussa osan taulukkopalkkoja korotetaan 15 tai 20 euroa ja vastaavasti muiden henkilökohtaisia palkkoja korotetaan 15 euroa. Varastotyöntekijöiden iltalisä nousee 0,20 euroa, R-kioskien työntekijöiden 0,06 euroa ja kioskityöntekijöiden 0,05 euroa. Keskeiset laadulliset muutokset Sopimus sisältää lukuisia parannuksia ja tarkennuksia työehtosopimuksen ja luottamusmiessopimuksen teksteihin. Vuosien taukokiistaan saatiin sopu, kun uuden kirjauksen myötä kuuden tunnin työvuoroon pitää sisältyä kaksi kahvitaukoa. Kielilisämääräykset ja -lisät tulevat jatkossa koskemaan koko kaupan alaa, niin varasto- ja konttorityöntekijöitä kuin myyjiäkin. Vapaapäivien välinen aika saa olla maksimissaan 9 päivää. Olennainen parannus saatiin myös korotetun palkan maksamiseen omaa tehtävää vaativampien sijaisuuksien osalta. Aiemmin sijaisuuden piti kestää 4 viikkoa, jotta olisi ollut oikeus korotettuun palkkaan, mutta nyt aika lyheni 2 viikkoon. Työnantajan pitää jatkossa laittaa työvuorolista esille 3 viikkoa etukäteen, mikäli käytössä on yli kahdeksan viikon työajan tasoittumisjärjestelmä. Työryhmissä jatkotyöskentelyä PAM ja Kaupan liitto jatkavat keskeisten työelämän laatuun vaikuttavien tekijöiden ja rakenteellisten uudistusten valmistelua kahdeksassa työryhmässä. Työryhmissä käsitellään loppukevään ja syksyn aikana muun muassa toimenpiteitä työurien pidentämiseksi, sukupuolten välisen tasa-arvon edistämiseksi, haetaan selkeyttä provisiopalkkamääräysten, paikallisen sopimisen ja vaativuusluokitusten sekä lisien yhdenmukaistamisen osalta ja sovitaan yhteistoimintasopimuksesta. Hyväksytty sovintoesitys kokonaisuudessaan löytyy osoitteesta www.pam.fi. Lisätietoja: Ann Selin, puheenjohtaja, puh. 0500 750 405 Juha Ojala, neuvottelupäällikkö, puh. 050 584 1488