PAMin hallitus on valmiina laajoihin tukilakkoihin

Palvelualojen ammattiliitto PAMin hallitus käsitteli tänään tiistaina 17.11. hiihtokeskusalan neuvottelutilannetta. Hallitus antoi neuvottelujen vauhdittamiseksi vahvan valtuutuksen liiton johtoryhmälle päättää laajoistakin tukilakoista. Jo ilmoitettu lakko alkaa 27.11.

- Hiihtokeskusalan työntekijät taistelevan kaikkien pamilaisten ja muidenkin palkansaajien puolesta EK:n 0,5 prosentin palkankorotuskattoa vastaan. Työpaikoilla on valmiutta taistella heidän rinnallaan kohtuullisten palkankorotusten saamiseksi, kiteytti PAMin edustajiston varapuheenjohtaja Anita Reunamo hallituksen näkemyksen neuvottelutilanteesta. Puheenjohtaja Ann Selin kertoi saamansa palautteen perusteella, että hiihtokeskusalan työntekijät saavat pamilaisten lisäksi myös laajemmankin tuen työtaisteluilleen. - Ei ole epäselvää, etteikö hiihtokeskusalan työntekijät olisi ansainneet kohtuullisia palkankorotuksia. Alan keskimääräinen peruspalkka on 1 665 euroa kuukaudessa tai 10,47 euroa tunnissa. 0,5 prosenttia toisivat tuohon tuntipalkkaan 5 sentin korotuksen. Hiihtokeskuksilla on palkanmaksuvaraa. Työnantajat ovat kertoneet viime kauden hyvästä hissilippujen myynnistä, jossa oli kasvua 15,6 prosenttia edellisestä kaudesta, sanoi Selin. - Toivoisin, että työnantajat vihdoinkin luopuisivat jääräpäisyydestään ja ymmärtäisivät, että PAMille ei käy palkankorotukseksi 0,5 prosenttia. Tavoitteenamme on päästä sopimukseen, ettei lomailijoille ja yrityksille tulisi enää haittaa seuraavista lakoista. Valtakunnansovittelija ei ole vielä kutsunut seuraavaan neuvotteluun, kertoi Selin. Hiihtokeskusalan lakko alkaa perjantaina 27.11. klo 14.00 ja päättyy maanantaina 30.11. klo 6.00, jollei aikaisemmin ole päästy sopimukseen. Lakossa on silloin viisi Matkailu- ja Ravintolapalvelut Mara ry jäsenyritystä, jotka ovat Rukakeskus Oy (Rukan rinteet), Oy Levi Ski Resort Ltd, (Levin rinteet), Huippupaikat Oy (Vuokatin ja Tahkon rinteet), Pyhätunturi Oy (Pyhätunturin rinteet) sekä Ounasvaaran Hiihtokeskus Oy (Ounasvaaran rinteet). Tukilakoista PAMin johtoryhmä päättää perjantaina. Lisätietoja: Ann Selin, puheenjohtaja, puh. 0500 750 405 Annika Rönni-Sällinen, neuvottelupäällikkö, puh. 050 378 0270