PAMin hallitus päätti laajentaa vartiointialan lakkoja

Vartiointialan lakot laajenevat, jollei uudesta työehtosopimuksesta päästä sopimukseen. Palvelualojen ammattiliitto PAMin hallitus päätti koko alaa koskevasta kolme päivää kestävästä lakosta 10.3. alkaen.

-  Meillä ei ole tietoa tai arviota työnantajan sopimushalukkuudesta eikä sovittelu Securitas Oy:n osalta ole vielä käynnistynyt, kertoo PAMin puheenjohtaja Ann Selin.

-  Lakkovaroituksella haluamme varmistaa, että painostuskeinot ovat riittävän ajoissa käytettävissä, mikäli sopimukseen ei päästä, Selin jatkaa.

PAMin hallitus päätti laajentaa vartiointialan lakkoja niin, että koko alaa koskeva työnseisaus alkaa torstaina 10.3. klo 5.00 ja päättyy lauantaina 12.3. klo 24.00 tai sitä ennen alkaneen työvuoron päättyessä.

Lakot eivät koske hätätyötä tai tehtäviä, joissa se vaarantaisi yhteiskunnalle elintärkeitä toimintoja tai aiheuttaisi yleiselle edulle huomattavaa vahinkoa. Edellä mainituissa tilanteissa PAM voi hakemuksesta myöntää erillisen luvan poiketa lakosta. Harkinta poikkeusluvasta tehdään kunkin hakemuksen osalta erikseen.

Aiemmin PAMin hallitus on päättänyt koko alaa koskevasta ylityökiellosta sekä Securitas Oy:tä koskevasta lakosta, joka alkaa keskiviikkona 2.3. klo 12.00 ja päättyy lauantaina 5.3. klo 12.00 tai sitä ennen alkaneen työvuoron päättyessä.

Vartiointialan työehtosopimus päättyi tammikuun lopussa. Tällä hetkellä neuvotteluja käydään sovittelija Leo Suomaan johdolla. Hän tapaa neuvottelujen osapuolet, eli PAMin ja työnantajaliitto PALTA:n tänään keskiviikkona 23.2. klo 15.45.

PAMin hallitus kokoontuu ylimääräiseen kokoukseen maanantaina 28.2. klo 13.00. Hallitus käsittelee silloin vartiointialan neuvottelutilannetta sekä muita PAMin neuvotteluja. Muun muassa kaupan alan sekä matkailu-, ravintola ja vapaa-ajanpalvelualan palkkaneuvottelujen määräaika päättyy samana päivänä.

Kaarlo Julkunen, 2. varapuheenjohtaja, puh. 0500 417 187
Ann Selin, puheenjohtaja, puh. 0500 750 405