PAMin Julkunen vappuna: Maahanmuuttajien työehtojen valvonnan resurssit turvattava

PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen totesi työväenliikkeen kansainvälisen juhlan Vapun saaneen Suomessakin uutta syvyyttä, kun joukkoomme on tullut paljon muualta kotoisin olevia työntekijöitä. Julkunen puhui Jämsässä.

- Liian usein maahan muuttaneiden ja muuten maassamme työssä olevien ulkomaalaisten työ- ja palkkaehtoja poljetaan tietoisesti. Maksetaan liian pientä palkkaa, työaikamääräyksiä ei noudateta, irtisanotaan mielivaltaisesti ja rohkeimpien vaatiessa asioiden korjaamista uhkaillaan perusteettomasti maasta poistamisella, Julkunen listasi.

Hän sanoi, että ay-liikkeessä työ tasa-arvon ja solidaarisuuden eteen jatkuu eikä heikommassa asemassa olevaa toveria jätetä. Maahanmuuttajien työehtojen valvonnassa tarvitaan ammattiliittojen toimia, joita jo useassa ammattiliitossa tehdään. Jotta kilpailua vääristävät työnantajat ja yritykset pystytään saamaan vastuuseen ja lopettamaan vaikeassa asemassa olevien maahanmuuttajien kiusaaminen ja alistaminen, on vaatimus ammattiliittojen kanneoikeudesta Julkusen mielestä edelleen ajankohtainen vaatimus.

Ammattiliittojen toiminnan lisäksi valvontaan tarvitaan Julkusen mukaan työsuojeluviranomaisten resursseja ja kaikkien viranomaisten saumatonta yhteistyötä.

- Hallitus aikoo kuitenkin leikata kehyspäätöksellään lähes neljänneksen työsuojelupiirien henkilöstöstä. Sopii kysyä, mistä hallitus leikkaa. Kun nyt työsuojelutarkastuksia ei pystytä tekemään työpaikkatasolla edes yhtä kertaa 10 vuoden aikana, niin mistä perusteet leikkauksille? Työsuojelupiireille on tullut uusia tehtäviä viime vuosina tilaajavastuulain myötä sekä maahanmuuttajien määrän lisääntyessä, Julkunen totesi.

Hän muistutti puheessaan, että työsuojelutarkastajien määrän lisääminen on ollut tulopoliittisten sopimusten asioita ja siitä on vakiintuneen käytännön mukaan neuvoteltu kolmikantaisesti. - Nyt voi perustellusti sanoa, että hallitus rikkoo aikaisemmat tulopoliittiset sopimukset yksipuolisesti, mikäli työsuojelutarkastuksien määrää pienennetään ja tarkastajien määrää vähennetään.

Kaarlo Julkunen, 2. varapuheenjohtaja, puh 0500 417 187