PAMin Kaarlo Julkunen: Lakkojen syynä työnantajien toiminta

Palvelualojen ammattiliitto PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen puhuu Kemin torilla 1.5. klo 12.00. Puheessaan hän käsittelee muun muassa kevään työehtosopimuskierrosta, lakko-oikeutta, työttömyyttä ja työurien pidentämistä.

- Suomessa lakkojen määrä on vähäinen, ja silloin pienetkin työseisaukset saavat yleisön huomion. Lähes kaikki lakot ovat saaneet alkunsa työnantajan tekemästä ärsykkeestä, oli kysymys sitten irtisanomisista, työehtojen loukkaamisesta, kilpailuttamisesta, työehtosopimuksen vaihdoksista tai yksinkertaisesti työnantajan käytöksestä. Elinkeinoelämän keskusliitto tuomitsee silti ne laittomiksi lakoiksi, sanoo Julkunen. - Lakkoihin johtaneiden neuvottelujen jarruna on ollut työnantajien ja erityisesti EK:n tiukka linja niin palkankorotuksissa kuin muissakin työehtojen muutoksissa. Työnantajat eivät ole hyväksyneet mitään parannuksia muun muassa siihen, että työntekijöille saataisiin parempi turva yritystoiminnan muutostilanteissa. Onkin käsittämätöntä, ettei saada kunnollisia pelisääntöjä, joilla turvattaisiin esimerkiksi toimintojen ulkoistamis- tai kilpailutustilanteissa työntekijöiden mahdollisuus pitää työnsä ja torjua työttömyyden uhka. Maamme hallituksesta on turha hakea tähänkään asiaan apua. - Maassa on kohtuuttoman suuri työttömyys. Hallitus on laiminlyönyt lähes täydellisesti aktiivisen työvoimapolitiikan. Erityisesti odottaisin työministeriltä toimenpiteitä. Ihmettelenkin miten työministeri Sinnemäki voi olla näin näkymätön, vaikka juuri nyt hänen pitäisi tehdä kaikkensa hälyttävän suuren työttömyyden poistamiseksi. - SAK on tehnyt selkeitä esityksiä työttömyyden torjumiseksi. Toivon, ehkä turhaan, että maan hallitus kuuntelisi näitä esityksiä, toteaa Julkunen. Kaarlo Julkusen puhe on luettavissa kokonaisuudessaan PAMin verkkosivuilta www. pam.fi. Lisätietoja: Kaarlo Julkunen, 2. varapuheenjohtaja, puh. 0500 417 187