PAMin puheenjohtaja Ann Selin: Kesko ei noudata työnantajajärjestönsä lupauksia

- Kaupan alan työehtosopimusneuvotteluissa luotimme Suomen Kaupan Liittoon, että Keskoa koskeva erimielisyys työsuojeluvaltuutettujen rahakorvauksesta saadaan kuntoon vuoden 2007 loppuun mennessä. Kesko ei kuitenkaan kunnioittanut Suomen Kaupan Liiton antamaa vakuutusta, vaan kieltäytyi tekemästä sopimusta. Tämä tapaus murentaa Suomen Kaupan Liiton ja Keskon luotettavuutta sopimuskumppaneina.

Kaupan alalle tehtiin 1.10.2007 liittojen välinen ratkaisu työsuojeluvaltuutettujen korvauksista. Ratkaisussa sovittiin 80 työntekijän rajasta, jonka ylittyessä korvausta saavat myös työpaikkakohtaiset työsuojeluvaltuutetut. Sopimusta tehtäessä tiedettiin, että ratkaisu sopii huonosti muun muassa Keskon Citymarketteihin ja Anttiloihin. Keskossa oli tehty jo aikaisemmin paikallinen sopimus työsuojeluvaltuutettujen korvauksista, jossa rajaksi oli sovittu 30 työntekijää. Kesko ilmoitti, ettei paikallinen sopimus jatku enää 1.1.2008 jälkeen.

- Kesko on vaikeuttanut luottamushenkilöittensä toimintamahdollisuuksia ja näin murentanut aidon paikallisen sopimisen mahdollisuutta. Työsuojeluvaltuutettujen korvauksesta syntynyt erimielisyys osoittaa, että Keskon toimintaperiaatteena on sanella, ei sopia, toteaa Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selin.

PAM on käynyt neuvotteluja sekä Suomen Kaupan Liiton että Keskon kanssa. Selinin mielestä Keskon henkilöstöjohtaja Riitta Laitasalo ei ymmärrä, että työsuojeluvaltuutetun korvauksesta tehty koko alaa koskeva ratkaisu ei sovi Keskon liiketoiminnan rakenteen ympäristöön. Keskon luottamushenkilöjärjestelmät eivät ole mitenkään huomattavasti laajempia tai yritykselle enemmän kustannuksia aiheuttavia kuin muilla kaupan alan toimijoilla.

- Keskon tapaus horjuttaa vakavasti uskoani siihen, että asioita voitaisiin soveltaa yrityksissä kuhunkin toimintaympäristöön parhaiten sopiviksi, saati että tulevaisuudessa muitakin asioita voitaisiin jättää kokonaan yrityskohtaisen sopimisen varaan.

- Olen hämmentynyt ja pahoillani siitä, että Kesko ei ole kohtuullisen pienessä asiassa halunnut nähdä metsää puilta. Kesko on ajattelemattomasti ryhtynyt jääräpäiseksi ja joustamattomaksi asiassa, joka parhaimmillaan hyödyttää sekä työntekijöitä että työnantajaa, ihmettelee Selin syntynyttä tilannetta.

Palvelualojen ammattiliitto PAMissa pohditaan tilannetta yhdessä Keskon luottamushenkilöiden kanssa ja päätetään jatkotoimenpiteistä. PAMin hallitus käsittelee asiaa kokouksessaan tiistaina 29.1.2008.

Ann Selin, puheenjohtaja, puh. 0500 750 405
Juha Ojala, neuvottelupäällikkö, puh. 050 386 3337