PAMin puheenjohtaja Ann Selin: Ruoan arvonlisäveron alentamista on lykättävä

- Ruoan arvonlisäveron alennuksen toimeenpanoa olisi tässä suhdannetilanteessa lykättävä. Säästyvät rahat pitäisi kohdentaa nuorten työllisyyden parantamiseen, esittää Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selin.

- Lykkääminen mahdollistaisi myös sen, että myöhempänä ajankohtana voitaisiin yhtäaikaisesti alentaa myös ravintolaruoan arvonlisävero samalle tasolle. Tämä olisi toimialojen kilpailuneutraliteetin kannalta oikein eikä nostaisi kaupparuoan ja ravintolaruoan arvonlisäveron eroa mahdottomaan 10 %:iin. Näin suuri ero lisäisi väistämättä kikkailua ravintolassa syötävän ja mukaan otettavan ruoan myynnissä. Ero edistäisi myös harmaata taloutta, joka on todellinen ongelma valtion verotulojen kannalta, mutta myös suuri riski työntekijöiden oikeuksien näkökulmasta. - Ministeri Pekkarinen on todennut, että ruoan arvonlisäveron alennusta ei voi siirtää, koska asiasta on sovittu hallitusohjelmassa. Logiikka pettää pahasti, koska myös ravintolatarjoilun arvonlisäveron alennus on hallitusohjelmaan kirjattu ja tätä ei hallituksen mukaan nyt voida toteuttaa. - Palveluelinkeinot ovat kansantaloudelle nyt tärkeitä ja tulevaisuudessa varmasti vieläkin tärkeämpiä. On välttämätöntä, että myös valtion toimin edistetään palveluelinkeinojen pärjäämistä. Tässä suhdannetilanteessa verojen alentaminen on kuitenkin väärä ratkaisu. Päätös ruoan arvonlisäveron alentamisesta tehtiin ajassa, jossa nykyisistä talousongelmista ei ollut mitään tietoa. Asiaa pitääkin tarkastella uudestaan, kun talouden toipumisesta alkaa näkyä varmempia merkkejä, sanoo Selin. Lisätietoja: Ann Selin, puheenjohtaja, puh. 0500 750 405 Timo Piiroinen, viestintäjohtaja, puh. 050 360 5669