PAMin puheenjohtaja Ann Selin: Sopimusyhteiskunnan romuttaminen voi johtaa konflikteihin

Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selin puhui 10 000-päiselle joukolle pamilaisia ja heidän perheenjäseniään PAMin kesätapahtumassa lauantaina 28.7. Tampereella. Selin korosti puheessaan vahvasti yhteisöllisyyden ja yhdessä vaikuttamisen merkitystä. Hän puhui myös sopimusyhteiskunnasta, liittojen yhteistyön tiivistämisestä sekä keskusjärjestöjen merkityksestä.

- Sopimusyhteiskunnan vakaus on vaarassa, jollei asioita valmistella ja sovita kolmikantaisesti. Ei voi olettaa, että työrauha myytäisiin keskustasolla ja työehdoista samanaikaisesti sovittaisiin työpaikoilla. Haluavatko sopimusyhteiskunnan romuttajat edistää Suomessa muualta maailmasta tuttua yhteiskuntamallia, joka yhä useammin saattaa johtaa konflikteihin? Tähän kysymykseen heidän on syytä osata vastata, toteaa Selin.

Selin näkee, että liittokohtaiset sopimusneuvottelut tuovat sopimustoiminnan lähemmäksi jäseniä ja niiden vahvistavan yhteisöllisyyttä ja osallisuuden tunnetta jäsenistössä. Hän pitää selvänä, että tilanne väistämättä johtaa myös tiiviimpään liittojen yhteiseen valmistautumiseen ja, mikäli tavoitteet eivät toteudu, myös yhteiseen voiman käyttöön.

- Mielestäni on täysin käsittämätöntä väittää, että ay-keskusjärjestöt näivettyisivät, mikäli ammattiliitot suurenevat ja vahvistuvat. Liitot muodostavat keskusjärjestöt. Niiden roolin on syytäkin muuttua ja kehittyä, mutta keskeinen merkitys niillä tulee olemaan jatkossakin.

Selin otti puheessaan kantaa myös ajankohtaiseen kiinalaisten siivoojien kohteluun.

- On ilmennyt, että välitysfirma, joka on tuonut Suomeen kiinalaisia työntekijöitä, toimii vähintäänkin kyseenalaisin keinoin. Mikäli esiinnousseet seikat valtavista välityspalkkioista, kohtuuttomista vuokrista ja kurssimaksuista sekä harhaanjohtamisesta kaksien erisisältöisten työsopimusten osalta tulee todistetuksi, on tällaiseen toimintaan syyllistyneet saatava vastuuseen teoistaan. Olemme PAMissa ryhtyneet välittömästi toimenpiteisiin asian suhteen ja aiomme seistä kiinalaisten työntekijöiden rinnalla koko prosessin ajan.

- Tämäkin tapaus on osoitus siitä, että sosiaalinen ulottuvuus työperäisessä maahanmuutossa on nostettava tärkeysjärjestyksessä kärkeen. Emmehän halua Suomen syyllistyvän siirtotyövoiman riistoon. Tässä asiassa myös valtiovallan on tunnettava vastuunsa, sanoi Selin.

Ann Selin, puheenjohtaja, puh. 0500 750 405
Timo Piiroinen, viestintäjohtaja, puh. 050 360 5669