PAMin puheenjohtaja Ann Selin: Tupakkatuotteiden esilläpitokielto on irti arjesta

-Tupakkatuotteiden totaalinen piilottaminen ja erillisen myyntilistan laatiminen eivät toimi työelämän arjessa. Jos uudistus toteutuu, työn sujuvuus ja ergonomia sekä työturvallisuus kaupan alalla kärsivät. Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikon johtaman ministeriryhmän esitys tupakkalain uudistamisesta lisää myös työnantajien kustannuksia, sillä uudelleen järjestelyt vaativat miljoonien eurojen investointeja. Lisäkustannukset saattavat heikentää kaupan alan työllisyyttä, varoittaa Palvelualojen ammattiliiton puheenjohtaja Ann Selin.

Ministeriryhmän esityksen mukaan alaikäiselle myymisestä tullaan tulevaisuudessa rankaisemaan myyjää sakoilla tai jopa 6 kuukauden vankeudella. Selin toteaa, että lain perusteluissa pitää olla yksiselitteiset ohjeet siitä, milloin myyjää ei rangaista. Erilaisissa uhkatilanteissa myymisestä, alaikäiselle tupakkatuotteiden välittämisestä, perehdytyksen puutteellisuudesta tai väärennettyjen henkilöllisyyspapereiden käyttämisestä ei voi vastata myyjä. Sakkorangaistuksenkin pohjana pitää olla näyttö myyntikiellon rikkomisen tahallisuudesta. Kauppa on monen nuoren ensikosketus työelämään. Vahingoista pitää viisastua, ei joutua rikosoikeudelliseen vastuuseen.

Ann Selin, puheenjohtaja, gsm 0500 750 405
Hanna Kuntsi, yhteiskuntasuhteiden sihteeri, gsm 050 3100 676