PAMin puheenjohtaja Ann Selin: Turhaa puhetta sairauspoissaoloista

- EK:n kova kritiikki työntekijöiden sairauspoissaoloista ja niiden kustannuksista on turhaa. Työelämässä todellinen ongelma on sairaana työskentely. Tänäkin vuonna joka toinen SAK:lainen palkansaaja on vähintään kerran ollut sairaana töissä, totesi puheenjohtaja Ann Selin Palvelualojen ammattiliitto PAMin hallituksen kokouksessa.

Selinin mukaan sairauspoissaolo-oikeuden heikentämistä on haettu erilaisten korvaavan työn, osasairauspäivärahan ja varhaisten puuttumisen mallien kautta. Esimerkiksi SATA-komitean työn yhteydessä osasairauspäiväraha -järjestelmä on haluttu saada käyttöön heti ensimmäisestä työkyvyttömyyspäivästä. Järjestelmä otettiin käyttöön vain muutama vuosi sitten pehmeänä työhön paluuna pidemmän sairausloman jälkeen. Työnantajat ovat myös kyseenalaistaneet työntekijöiden oikeuksia sairausajan palkkaan, jos sairaus ei liity työhön.

- Työnantajien lanseeraama ”Suru ei ole sairaus” -slogan on herättänyt laajasti mielipahaa työntekijöissä. Elämässä on asioita, joita on lupa pitää itsestäänselvyyksinä. Esimerkiksi läheisen kuolema on useimmiten työkyvyttömyyden aiheuttava kokemus. Siihen takertuminen, mikä on oire ja mikä on sairaus, on asiaankuulumatonta saivartelua.

- On hyvä muistaa se perusperiaate, että sairausajan turva on työntekijälle lailla ja sopimuksilla taattu. Tämä siivu hyvinvointiyhteiskunnan kokonaishinnasta on yhdessä päätetty työnantajien vastuulle. Jos näitä lähtökohtia halutaan muuttaa, murretaan samalla yhteiskuntamme peruspilareita.

- Työnantajilta näyttää samalla unohtuneen, että työntekijät ovat maksaneet aikojen kuluessa työehtosopimuksien sairausajan määräyksistä käyvän hinnan. Ne kustannukset ovat olleet poissa työntekijöiden palkankorotuksista, Selin muistutti.

Ann Selin puhui ajankohtaisista työelämäasioista PAMin hallituksessa 9.12.2008 Helsingissä.

Ann Selin, puheenjohtaja, puh 0500 750 405