PAMin Ylitalo: Näkymättömälle työlle arvostusta

​- PAMin ja Kiinteistöpalvelut ry:n ansiokehitysohjelma on nousemassa siivilleen, joten juuri nyt on oikea aika nostaa kiinteistö- ja siivousalan profiilia, tehdä ”näkymättömästä työstä” näkyvää, sanoo PAMin 1. varapuheenjohtaja Jaana Ylitalo.

- Useimmiten alan arvo nousee, kun aletaan puhua suhteesta valtiontalouteen. Kiinteistöpalveluissa onkin ollut hurja ristiriita, sillä talonrakentamisen-, maa- ja vesirakennelmien ja muun rakennetun ympäristön osuus Suomen kansallisvarallisuudesta on yli 70 prosenttia. Ei ole ihan pikku juttu, miten ja millä ehdoin kansallisvarallisuutemme hoitajat työskentelevät.

Kiitoksia kulutusuudistukselle

Puheessaan Ylitalo kehui elokuussa alkavia uusia koulutuslinjoja. Toiselle asteella uutena koulutusohjelmana alkaa mm. 1.8.2010 kiinteistöpalvelualan perustutkinto. Alalle on toivottu ensimmäistä kertaa myös omaa koulutustoimikuntaa, joka antaisi paremmat mahdollisuudet vaikuttaa koulutuksen laadulliseen ja määrälliseen kehitykseen.

- Uudistus on myös vahva viesti ja kertoo entistä laajemmasta ymmärryksestä alan merkityksen osalta ja palvelualojen kasvusta, toteaa Ylitalo.

Valtionvarainministeriön herättävä talonmiesten osalta

Tällä hetkellä asunto- ja kiinteistöyhtiöiden ei tarvitse suorittaa arvonlisäveroa, jos vuoden aikana suoritetuista kiinteistöhallintapalveluista aiheutuneet palkkakustannukset sosiaalikuluineen ovat enintään 35 000 euroa, rajaa on kuitenkin tarkistettu viimeksi 2004, eli se on jäänyt pahasti ansiokehityksen jälkeen.

- Väestön ikääntyessä yksilöllisen talonmiespalvelun ja kiinteistönhoidon tarve korostuu. Talonmiesjärjestelmä takaa esimerkiksi asuntojen pienten korjaustarpeiden kannalta joustavan järjestelmän.

- Kyse on enemmänkin joistakin työpaikoista ja yhteisöllisyydestä kuin vaikutuksista valtion verokertymään, tuntuu kummalliselta, ettei asiaa haluta huomioida, ihmettelee Ylitalo.

PAMin 1. varapuheenjohtaja Jaana Ylitalo puhui 19.6. Porissa kiinteistöalojen osastojen kesäpäivillä.

Jaana Ylitalo, 1. varapuheenjohtaja, 050 588 1170, jaana.ylitalo@pam.fi
Hanna Kuntsi, yhteiskuntasuhteiden sihteeri, 050 3100 676, hanna.kuntsi@pam.fi