Perhevapaaremontilla pidemmät työurat

-  Yli kolmannes työvoimastamme pohtii päivittäin työn, perheen ja oman jaksamisen yhteensovittamista. Perhevapaajärjestelmäämme täytyy viipymättä uudistaa, jotta ihmisillä olisi paremmat mahdollisuudet tehdä omaan tilanteeseensa sopivia valintoja, sanoo Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selin.

-Vanhempainvapaata on jatkettava lapsen ensimmäiseen ikävuoteen saakka ja alle kouluikäisten lasten vanhemmille tulisi luoda subjektiivinen oikeus joustaviin työaikajärjestelyihin sekä osa-aikaiseen päivähoitoon. Päivähoitomaksut on samalla uudistettava tuntiperusteisiksi, niin että osa-aikapäivähoito ei ole suhteettoman kallista, esittää Selin.

Selinin mukaan valinnanmahdollisuuksien lisääminen tarkoittaisi monelle pienipalkkaiselle naiselle vapautta palata töihin joustavammin vanhempainvapaalta. Vanhempainvapaajärjestelmämme on perusteiltaan hyvä, mutta kaipaa päivittämistä. Nykyisellään nimenomaan äidit jäävät kotiin pitkille hoitovapaille. Osittain syynä on on-off järjestelmämme, eli taloudellisesti kannattaa olla joko kokonaan kotona tai kokonaan töissä. Kun tähän yhdistetään tieto, että vain noin puolilla äideistä on työsuhde, johon palata vanhempainvapaalta, on monen valinta jäädä jopa useiksi vuosiksi kotiin. Pitkillä hoitovapailla on vaikutuksia niin koko työuraan, eläkkeeseen kuin valtakunnallisiin tavoitteisiin työllisyysasteesta.

- Ei myöskään tule antaa periksi tavoitteesta antaa isällekin mahdollisuus valita kotiin jääminen. Perhevapaiden tasaisempaa jakautumista voidaan edistää tekemällä perhevapaiden käyttömahdollisuuksista nykyistä joustavampia. Erilaiset vanhempainvapaan siirtomahdollisuudet ja esimerkiksi isäkuukauden ajankohdan ja ehtojen joustavoittaminen ovat keinoja, joilla perhevapaita voidaan tasata, huomauttaa Selin.

Ann Selin puhui yksilöllisten valintojen ja paremman perhepolitiikan puolesta lauantaina 5.3.2011 Rovaniemellä järjestetyssä Hyvän työelämän puolesta- seminaarissa.

Ann Selin
0500 750 405