Pohjoismainen työelämä haastaa globaalien työmarkkinoiden ongelmat

Pohjoismaisia palvelualoja edustava unioni SUN pitää maakokouksen 6.-7.9.2011 Kirkkonummen Majvikissa. Kokouksen teemana on erityisesti globalisaation haasteet pohjoismaiselle työelämälle. Aiheesta luennoi professori Juha Siltala, minkä lisäksi teemasta kuullaan maakohtaiset puheenvuorot. Kokoukseen osallistuu noin 70 edustajaa SUNin pohjoismaisista jäsenliitoista.

Pohjoismainen palvelualan unioni SUN on huolestunut viime aikojen kehityksestä, joka on johtanut työn siirtymiseen Pohjoismaista halvemman työvoiman maihin. Järjestön maakokouksessa puhuneen professori Juha Siltalan mielestä tämä kehitys voi muuttua, jos olosuhteet köyhemmissä maissa kohentuvat.

- Lupaava näköala on Aasian työvoiman ikääntyminen ja hinnan nousu, mutta myös demokraattinen mullistus nuorisovaltaisissa maissa, jotka diktatuurin oloissa olisivat käytettävissä halpatyövoiman reservaatteina, Siltala arvioi.

Juha Siltala tarkasteli globalisaatiota yrityksenä ratkaista ylituotantokriisi markkinoiden ja työmarkkinoiden alueellisella laajentumisella, työn hinnan halventamisella tai työn tehostamisella sekä yrittäjäriskin siirtämisenä työntekijöille.

SUN haluaa globalisaatiokehityksen suuntautuvan niin, että mahdollisuudet toimeentulon turvaavaan työhön, tasaiseen tulonjakoon, sukupuolten tasa-arvoon, turvallisiin työpaikkoihin, kattaviin julkisiin palveluihin, sosiaaliturvaan ja työntekijöiden oikeuksiin sekä kestävään kehitykseen voidaan turvata. Siltala piti kehittämislinjaa uhattuna puhuessaan globalisaation vaikutuksista työelämään.

Yhä useamman Pohjoismaissa työskentelevän työntekijän kohdalla kokoaikatyö on vaihtunut lyhyistä työsuhteista tai osa-aikaisuuksista koostuvaksi vuokra- tai silpputyöksi. Maahanmuuttajia käytetään usein hyväksi maksamalla heille alipalkkaa eikä heille taata samoja oikeuksia kuin kohdemaan kansalaisille. Nuoria, harjoittelijoita ja niin sanottuja pakkoyrittäjiä käytetään usein työehtosopimusten kiertämiseen, palkkojen ja työehtojen polkemiseen.

Kiristyvä yritysten välinen kilpailu ja uuden teknologian käyttöönotto johtavat entistä tarkempaan työntekijöiden työaikojen ja liikkumisen seurantaan. Valvontalaitteet mahdollistavat työntekijöiden seuraamisen reaaliajassa. Pienetkin poikkeamat saattavat aiheuttaa työsuhteen päättämisen. Valvonta on ulotettu osin jo työntekijän vapaa-aikaan. SUN pyrkii vaikuttamaan siihen, että työntekijöiden perusteeton kyttääminen loppuu.

Palvelualan pohjoismainen unioni SUN edustaa kiinteistö-, turvallisuus-, siivous-, sosiaalivakuutus- ja turvallisuusalaa Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa sekä Färsaarilla. Suomesta järjestöön kuuluvat Palvelualojen ammattiliitto PAM sekä Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL.

puheenjohtaja Erna Hagensen +47 90 55 82 79

Reijo Mattila (PAM) 050 386 33 59