Presidenttiehdokkaissa on eroja

Julkisuudessa on ollut esillä ammattiyhdistysliikkeen tuki presidentinvaaleissa vasemmistopuolueiden ehdokkaille. Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selinin mielestä on täysin selvä syy siihen, miksi esimerkiksi PAM tukee muita ehdokkaita enemmän juuri Paavo Lipposta ja Paavo Arhinmäkeä.

- Kun verrataan ehdokkaiden työelämään liittyviä näkemyksiä ei jää epäselväksi, ketkä ajattelevat niistä ammattiyhdistysliikkeen ja PAMin tavoitteiden mukaisesti, toteaa Selin.

Erimerkeiksi Selin nostaa Lipposen joulukuisen puheen ja Arhinmäen eläkekannan.

- Lipponen totesi joulukuun alussa, että palkansaajilla on oikeus taistella parempien työehtojen puolesta. Samassa yhteydessä hän totesi, ettei kukaan voi sanella ulkopuolelta ehtoja itsenäiselle ammattiliitolle eikä työntekijäliittoa pidä syyllistää, kun se kamppailee jäsentensä parempien työehtojen puolesta.

- Olin iloinen Paavo Arhinmäen tiukasta ei-kannasta mekaaniselle eläkeiän nostolle. Hän korosti työelämän laadun parantamista työssä jaksamisessa ja ymmärtää selvästi sisällön merkityksen asiassa.

Muiden ehdokkaiden puheissa Selin on nähnyt täysin toisenlaisia, jopa ay-liikkeen vastaisia kannanottoja.

- Sauli Niinistö kertoi eräässä vaalitentissä, että laittomista lakoista tulee antaa kovempia rangaistuksia. Vaikka hän korostaa, että yhdessä tehdyistä sopimuksista pidetään kiinni, ei hän kuitenkaan vaadi työnantajan rikkeistä johtuvien rangaistusten tiukentamista. Niinistön mukaan kovemmat rangaistukset ovat yhteiskuntarauhan vaatimus ja hänen mielestään laittomat lakot ovat ”jotenkin vaikeasti käsitettäviä”.

Selin näkee Niinistön kannanoton suorana ay-liikkeen toiminnan rajoittamisena. Koska yleensä työrauhan ollessa voimassa päädytään työtaisteluun vain hätätilanteessa, jota on edeltänyt työnantajan tekemät toimenpiteet.

- Niinistö on sanonut myös kannattavansa peruspäivärahan ja ansiosidonnaisen päivärahan sidoksen purkamista. Hänen puheensa osoittavat, ettei hän ymmärrä millaisista summista on kyse, kun puhutaan tavallisten palkansaajien ansiosidonnaisesta turvasta.

Eläkeiän nostamista ovat ehdokkaista kannattaneet ainakin Soini, Niinistö ja Haavisto. Heidän näkemyksensä ovat Selinin mielestä aivan päinvastaisia kuin ammattiliitoilla. Selin näkee Lipposen ja Arhinmäen arvostavan kolmikantaista sopimista ja ammattiliittojen tekemää työtä.

- Presidenttiehdokkaiden näkemyksissä on isoja eroja ja siksi on itsestään selvää, että ay-liike tukee vasemmistolaisia ehdokkaita Lipposta ja Arhinmäkeä, korostaa Selin.