Rahan nostaminen kaupasta lisää ryöstöjen riskiä

Luottokunta on suunnitellut tuovansa lähiaikoina kauppoihin osta ja nosta -palvelun, joka mahdollistaisi rahan nostamisen kaupan kassalta. Palvelualojen ammattiliitto PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen ei pidä kaupan työntekijöiden kannalta suunnitelmaa täysin ongelmattomana.

- Olemme huolissamme kassahenkilöiden työn kuormittavuuden kasvusta, mikäli käteisen nostosta tulisi yleinen käytäntö koko maassa. Käteisen nosto kassalta edellyttää ostoa, jolloin asiointi hidastuu. Tämä on omiaan lisäämään asiakkaiden tyytymättömyyttä, joka kohdistuu kassahenkilöihin, toteaa Julkunen.

Vihaisia asiakkaita suurempana kuormitustekijänä PAMissa pidetään käteisen rahan lisääntymisestä aiheutuvaa ryöstöriskin kasvua.

- Vähittäiskaupan laajentuneiden aukiolojen myötä yksintyöskentely kaupan alalla on lisääntynyt ja ongelmatilanteet ovat näissä kaupan yksiköissä jo nyt yleisiä. Suuremmat kassavarannot kasvattavat ryöstöjen todennäköisyyttä, sanoo Julkunen.

Kaupan liitto vaati korvausta kaupoille, mikäli pankkipalveluita siirretään kauppoihin. PAMissa katsotaan, että kassahenkilöiden palkassa on näyttävä lisääntyvät velvoitteet ja työn kuormittavuuden kasvu.

- Mikäli kaupan kassahenkilöiden työ muuttuu yhä enemmän vastaamaan pankkitoimihenkilöiden työtä, myös turvallisuustason on noustava pankkien tasolle ja myyjien palkoissa on näyttävä lisääntynyt työtaakka ja vastuu, korostaa Julkunen.

Kaarlo Julkunen, 2. varapuheenjohtaja, puh. 0500 417 187