Ray:ssä kahden vuorokauden lakko

Raha-automaattiyhdistyksen työehdoista on käyty tuloksettomasti neuvotteluja jo useampi kuukausi. Työehtosopimus päättyi helmikuun lopussa. Raha-automaattiyhdistyksen töitä koskeva lakko alkaa perjantaina 14.5.

Palvelualojen ammattiliitto PAM on yhdessä Ammattiliitto Suoran ja Sähköliiton kanssa jättänyt tänään valtakunnansovittelijalle lakkoilmoituksen. Lakko koskee kaikkia Raha-automaattiyhdistys Ray:n töitä ja se alkaa perjantaina 14.5. klo 6.00 ja päättyy sunnuntaina 16.5. klo 6.00. - Neuvotteluissa olemme kauimpina uuden avattavan internetpeli-yksikön työaikamallista. Pelit pyörivät 24 tuntia vuorokaudessa. Yksikkö työllistää joitain kymmeniä työntekijöitä, joista osa tekee säännöllisesti yötyötä. PAM pitää tärkeänä, että yksikön työntekijöille taataan (riittävät) asianmukaiset työaikamääräykset, sillä vuoro- ja yötyö tiedetään terveydellisesti rasittavaksi, sanoo neuvottelupäällikkö Jaana Ylitalo PAMista. Työntekijäjärjestöt ovat esittäneet, että yksikössä otettaisiin käyttöön keskeytymättömän 3-vuorotyön malli, joka on yleisesti käytössä muuallakin, vastaavanlaista vuorotyötä tekevillä aloilla. Se takaisi säännöllisen kellon mukaan kulkevan vuorokierron, joka on todettu parhaaksi terveyden kannalta. Työnantaja vastustaa mallin käyttöönottoa. - PAMin tavoitteena on myös, että tilapäisistä työvuoromuutoksista pitäisi ilmoittaa 3 päivää aiemmin nykyisen 1 päivän sijaan, että viikottaiset 2 vapaapäivää pyrittäisiin antamaan peräkkäin ja että 6-viikkoisjaksossa vapaapäivät sijoitettaisiin vähintään kerran viikonloppuun, ellei työntekijä halua toisin sopia, toteaa Ylitalo. Näiden lisäksi on muitakin tekstitavoitteita, joista työnantajan kanssa oli lähestymistä viime yönä. Työntekijöitä edustaa RAY:n neuvottelupöydässä kolme järjestöä: Palvelualojen ammattiliitto, Ammattiliitto Suora ja Sähköliitto. Lisätietoja: Jaana Ylitalo, neuvottelupäällikkö, puh. 050 588 1170