Siivousalan saatavuusharkinnasta ei voida luopua

Tänään ilmestynyt Pam-lehti (1/2012) uutisoi siivousalan saatavuusharkinnasta. Uutisessa Vantaan TE-toimiston työlupayksikön päällikkö Sinikka Hyyppä kertoo tammi-elokuun aikana jopa 40 prosenttia oleskeluluvalla jatkoa hakevista ulkomaalaisista siivoojista saaneen kielteisen päätöksen. Useimmiten syynä oli riittämätön toimeentulo, joka johtui vähäisistä työtunneista tai alipalkkauksesta.

Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selin pitää tilannetta erittäin vaikeana sekä näiden työntekijöiden että koko alan kannalta. Työnantajat ovat kuitenkin työvoimapulaan vedoten vaatineet siivousalan saatavuusharkinnasta luopumista Uudellamaalla.

– Maassa on noin 5 000 työtöntä siivousalan ammattilaista, joista noin 1 000 Uudellamaalla. Työnantajat puhuvat kuitenkin työvoimapulasta, jonka takia ulkomaista työvoimaa pitäisi saada ilman saatavuusharkintaa, selvittää Selin.

– Jos suurimpana syynä oleskelulupien hylkäämiseen on riittämätön toimeentulo, voi silloin helposti päätellä, ettei siivousalan työnantajien todellinen motiivi saatavuusharkinnasta luopumiseen ole työvoimapula. Todennäköisesti on työnantajia, jotka haluavat saada halpaa, jopa alipalkattua työvoimaa ulkomailta ilman minkäänlaista kontrollia, toteaa Selin.

Avointen työpaikkojen ja työttömien kohtaanto-ongelman taustalla vaikuttaisi olevan työn sirpaloituminen ja osa-aikaistuminen. Selin uskoo, että siivousalan työlle löytyisi tekijät kotimaasta, jos työnantajat tarjoaisivat kunnollisia työsuhteita, joissa maksetaan oikeaa palkkaa ja työtä on toimeentulon kannalta riittävästi.

– Uudenmaan tilanne osoittaa, että saatavuusharkintaa tarvitaan edelleenkin. Järjestelmää voidaan kehittää, kunhan saatavuusharkinnan perusperiaatteita ei heikennetä, linjaa Selin.

PAMin koulutuspoliittisen asiantuntijan Mikko Koskisen aiheesta laatima muistio

Pam-lehden uutinen