Sopu hiihtokeskusalan työehdoista

Palvelualojen ammattiliitto PAM ja työnantajien Matkailu- ja Ravintolapalvelut ovat hyväksyneet valtakunnansovittelija Esa Lonkan jättämän sovintoesityksen hiihtokeskusalan työehdoista.

Esityksen mukaan ennen joulua työntekijöille maksetaan kertakorvaus, joka on 120 euroa niille, joiden työaika kolmiviikkoisjaksossa on 60 tuntia tai enemmän, sekä 50 euroa niille, jotka tekevät tätä lyhyempää työaikaa. Kertakorvauksen kustannusvaikutus on noin 0,6 prosenttia. Vuoden 2010 alusta toteutetaan yleiskorotus, joka nostaa palkkoja 0,7 prosenttia. Palkkausjärjestelmän muutos toteutetaan 1.joulukuuta. Sopimuskausi päättyy lokakuun 2010 lopussa. PAMin puheenjohtaja Ann Selin on tyytyväinen sopimuksen syntymisestä. - Ratkaisu koostuu monista osista. Näin se rakentuu vastaamaan alan tarpeita, kuten liittokierrokselle sopiikin, Selin sanoo. Hyväksytyn sovintoesityksen kokonaiskustannusvaikutusta on vaikea arvioida, mutta alimmillaan se nostaa palkkoja noin 10 euroa ja ylimmillään noin 50 euroa kuukaudessa. Selin arvioi, että sopimus tuottaa eniten ammattityöntekijöille, mutta ottaa huomioon myös kausityöntekijät. Alan keskimääräinen peruspalkka oli EK:n vuoden 2009 ansiotilaston mukaan 1 665 euroa kuukaudessa. Palkankorotusten lisäksi sovintoesitys pitää sisällään useita työehtojen parannuksia ja muutoksia. Työsuojeluvaltuutetun korvaus nostetaan samalle tasolle luottamusmiesten kanssa. Lisävapaapäiväjärjestelmä koskee jatkossa myös kaikkia osa-aikatyöntekijöitä ja lisävapaapäivien ansainta helpottuu. Palkkataulukoiden vuosiportaiden laskennassa huomioidaan jatkossa aiempi työkokemus vastaavissa tehtävissä, samalla kokemusvuosien laskennassa osa-aikatyöntekijöiden asema parani. - Sopimus syntyi ennen kaikkea hiihtokeskusväen, mutta myös muiden pamilaisten ansiosta. Kiitos heille. Koko joukolle oli koko ajan päivänselvää, että hiihtokeskusalan tilanne on täysin toinen kuin teknologiateollisuudessa. Tällöin siellä tehtyihin ratkaisuihin ei voida ankkuroida koko liittokierrostakaan, kuten EK suunnitteli, Selin sanoo. Sovun myötä PAM peruu kaikki ilmoittamansa hiihtokeskusalaa koskevat työtaistelutoimet. Lisätietoja: Ann Selin, puheenjohtaja, puh. 0500 750 405 Annika Rönni-Sällinen, neuvottelupäällikkö, puh. 050 378 0270