Suomen Kansallisteatteriin ylityökielto

Palvelualojen ammattiliitto PAM sekä Teatteri- ja Mediatyöntekijät TeMe ovat neuvotelleet Suomen Kansallisteatterin teknistä henkilökuntaa koskevasta työehtosopimuksesta Suomen Teatterit ry:n kanssa. Työehtosopimus oli voimassa 29.2.2008 saakka.

Palvelualojen ammattiliitto PAM sekä Teatteri- ja Mediatyöntekijät TeMe julistivat tänään perjantaina 7.3. klo 12.00 alkavan ylityökiellon, jonka tarkoituksena on vauhdittaa katkenneita neuvotteluja. Ylityökiellon piirissä ovat kaikki muut Suomen Kansallisteatterin työntekijät paitsi taiteellinen henkilökunta.

Osapuolet ovat erimielisiä muun muassa palkkatasosta ja työaikoihin liittyvistä asioista. Työntekijäliittojen tavoitteena on saada Suomen Kansallisteatterin teknisen henkilökunnan työehtosopimuspalkat samalle tasolle kuin muissa suomalaisissa teattereissa. PAMissa ja TeMessä ihmetellään työnantajan haluttomuutta jatkaa neuvotteluja, kun kaikki erimielisyydet olisivat ratkaistavissa. Neuvotteluiden jatkuminen on täysin työnantajasta kiinni.

PAMin neuvottelemaa tekniikkaa ja vastaavia koskevaa työehtosopimusta on noudatettu Suomen Kansallisteatterin kuukausipalkkaisiin tekniikan työntekijöihin ja TeMen neuvottelemaa Teatterialan yleissitovaa työehtosopimusta toimistotyöntekijöihin ja tuntipalkkaisiin työntekijöihin. Liittojen yhteisenä pyrkimyksenä on ollut saada kaikki muut paitsi taiteellinen henkilökunta saman talokohtaisen sopimuksen piiriin.

Jaana Ylitalo, neuvottelupäällikkö, PAM, puh. 050 588 1170
Tarja Pajuniemi, toimitsija, PAM, puh. 050 592 2496