Työtuomioistuimelta odotettu päätös kiinteistöpalvelualan palkankorotuksista

Työtuomioistuin antoi tänään perjantaina 27.6. tuomion Kiinteistöpalvelut ry:n Palvelualojen ammattiliitto PAMia vastaan nostamaan kanteeseen. Työnantajat vaativat kanteessaan työtuomioistuinta ensisijaisesti kumoamaan 1.5. voimaan tulleen 4,3 %:n palkankorotuksen ja toissijaisesti eräiden lisien ja korvausten sisällyttämistä palkankorotukseen tai palkankorotuksen toteuttamista sovittua pienempänä.

Työtuomioistuin ei löytänyt mitään perusteita työnantajaliiton vaatimuksille ja hylkäsi kanteen. Lisäksi työnantajaliitto velvoitettiin maksamaan PAMille oikeudenkäyntikuluja 8 405,60 euroa.

- Päätös oli odotetun mukainen. Olen ollut aivan pöyristynyt siitä, että työnantajaliitto lähti hakemaan päätöstä työtuomioistuimelta asiassa, joka työehtosopimusneuvotteluissa oli selkeästi sovittu. Uskon tämän asian olevan nyt päättyneen ja ettei siivoojien ja kiinteistönhoitajien sovituista palkankorotuksista tämän sopimuskauden aikana tarvitse enää käydä keskusteluja, toteaa PAMin puheenjohtaja Ann Selin työtuomioistuimen päätöksestä.

Selin pitää erittäin valitettavana, että palkankorotuksista syntynyt erimielisyys on vaikuttanut liittojen neuvottelusuhteisiin.

- Syksyn sopimusneuvotteluissa sovimme ansiokehitysohjelmasta, jolla otetaan kiinni yksityisen palvelusektorin vähimmäispalkat vuoteen 2015 mennessä. Nyt käyty prosessi voi vaikeuttaa tulevia neuvotteluja ansiokehitysohjelmasta, jollei työnantajaliitto muuta toimintatapojaan. Uskon, että Kiinteistöpalvelut ry:ssä analysoidaan tapahtumat perusteelliset ja tehdään tarpeelliset johtopäätökset neuvottelusuhteiden normalisoimiseksi.

- Tärkeää olisi kuitenkin kyetä jättämään erimielisyydet historiaan, koska kiinteistöpalveluala tarvitsee jatkossakin osapuolten yhteistä panosta kehittämiseen, sanoo Selin.

Työtuomioistuimen päätös on luettavissa kokonaisuudessaan PAMin verkkopalvelussa osoitteessa www.pam.fi.

Ann Selin, puheenjohtaja, puh. 0500 750 405
Hannu Sironen, neuvottelupäällikkö, puh. 0500 441 431