Uhkatilanteet ja työtapaturmat saatava hallintaan palvelualalla

- Pienten kauppojen lisääntyneet ryöstöt ovat ikävä esimerkki kasvaneesta väkivallan uhkasta, toteaa Palvelualojen ammattiliitto PAMin 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen. Hän korostaa, etteivät uhkatilanteet ole ainoastaan kauppojen ongelma, vaan niitä ilmenee myös muilla palvelualojen työpaikoilla.

Työtapaturmat ja väkivallan uhkatilanteet kasvavat tällä hetkellä nopeimmin yksityisillä palvelualoilla. Palvelualoilla väkivallan riskiä lisää usein asiakkaiden päihteiden käyttö, joka tuo tilanteisiin arvaamattomuutta. Varsinkin työvuorossa yksin työskentelevät saattavat kokea olonsa turvattomaksi. Tapaturmien lukumäärä on lisääntynyt erityisesti vuokratyössä, ja kasvu näkyy varsinkin majoitus- ja ravitsemisalalla.

- Palvelualojen yrityksissä tehdään vielä varsin vähän työturvallisuuden kehittämiseen tarvittavia riskinarviointeja. Kun työturvallisuutta halutaan lisätä, on työpaikan työsuojeluorganisaatio keskeisessä asemassa, sanoo Julkunen.

Julkusen mielestä työntekijöiden valitsema työsuojeluvaltuutettu on työturvallisuuden edistämisen perusedellytys. Valtaosalta palvelualan työpaikkoja puuttuu kuitenkin edelleen työsuojeluvaltuutettu, jota Julkunen pitää erittäin suurena ongelmana.

Viikko 5:n teemana työsuojelu

Palvelualojen ammattiliitto PAMin perinteinen Viikko 5 -kampanja painottuu tänä vuonna työsuojeluun. Palvelualojen työpaikoilla kierretään viikon aikana (26.–30.1.) keskustelemassa työntekijöiden kanssa työsuojelusta ja työsuojeluvaltuutettujen valinnasta sekä kartoitetaan palvelualojen työpaikkojen työturvallisuutta.

Työpaikkakäynneillä on mukana PAMin henkilökuntaa ja ammattiosastojen aktiiveja. PAMin hallitus, puheenjohtaja Ann Selin, 1. varapuheenjohtaja Anssi Vuorio ja 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen ovat tiistaina Espoon Sellossa klo 12 - 15.30. Toimittajat voivat halutessaan tulla mukaan seuraamaan työpaikkakierroksia. Ilmoittautumiset tiedottaja Hannele Pohjanpalo-Sampiolle, puh. 050 336 4908.

Pääkaupunkiseudulla työpaikkakierrokset keskittyvät kauppakeskuksiin. Maanantaina kierretään Jumbossa ja Entressessä, tiistaina Sellossa ja Isossa-Omenassa, keskiviikkona Itäkeskuksessa, torstaina Puhoksessa, Lanternassa, Ruoholahdessa, WTC-talossa ja Herttoniemen alueella ja perjantaina Flamingossa. Kaikille avoin työsuojelutilaisuus tiistaina 27.1. kauppakeskus Kampissa klo 18.30, paikkana Roberts Coffee. Toimittajat ovat tervetulleita mukaan tilaisuuteen.

Muiden alueiden työpaikkakierrosten aikatauluista ja paikkakunnista sekä erilaisista tapahtumista saa lisätietoa aluepäälliköiltä:

Leena Rautavuori (Päijät-Häme, Kymi ja Etelä-Karjala) puh. 050 386 3351
Ulla Immonen (Varsinais-Suomi ja Satakunta), puh. 0400 545 619
Niina Koivuniemi (Häme ja Pirkanmaa), puh. 050 592 2493
Sirpa Moilanen (Keski-Suomi), puh.
Rauno Airas (Itä-Suomi), puh. 0400 604 646
Marja Salmivuori (Pohjanmaa), puh. 050 467 6808