Vartijoiden työehtoihin tulee merkittäviä parannuksia

Palvelualojen ammattiliitto PAMin ja Palvelualojen Toimialaliiton välisestä vartiointialaa koskevasta työehtosopimusneuvottelusta syntyi neuvottelutulos. Ratkaisu on kaksivuotinen ja sen kustannusvaikutus on noin 17 %. Palkkoja ja tasopalkkoja korotetaan tänä vuonna 80 eurolla ja ensi vuonna 72 - 112 eurolla.

- Olen erittäin tyytyväinen syntyneeseen vartiointialan neuvottelutulokseen. Ratkaisu sisältää paljon merkittäviä sopimusmuutoksia ja pidän hyvänä sitä, että palkankorotukset saimme sovittua euromääräisinä. Vartiointialaa on vaivannut pula ammattitaitoisesta työvoimasta ja uskomme tämän ratkaisun osaltaan parantavan alan vetovoimaa, toteaa PAMin puheenjohtaja Ann Selin syntyneestä neuvottelutuloksesta.

Neuvottelutuloksessa on sovittu muun muassa jaksotyöhön, työvuoroihin, lepoaikoihin, arkipyhiin ja varallaoloon liittyviä selkeytyksiä ja parannuksia. Lisäksi sovittiin palkallisesta äitiys- ja isyysvapaasta sekä terveydenhoitajan todistuksen kelpaamisesta sairastapauksissa. Tässä ratkaisussa saatiin myös lentokenttien turvatarkastajat korotettua korkeampaan palkkatasoon 1.10.2009 alkaen.

Vuonna 2008 palkkoja ja tasopalkkoja korotetaan 80 eurolla, iltatyölisiä 80 sentillä tunnilta ja yölisiä 150 sentillä tunnilta. Kesäkuun alussa alalle tulee uutena lauantailisä, joka on 2 euroa tunnilta. Vuonna 2009 korotukset ovat vastaavasti 72 - 112 euroa ja iltatyölisän korotus 90 senttiä tunnilta.

Vartiointialan neuvotteluista vastannut sopimussihteeri Jyrki Sinkkonen korostaa, että saavutettu neuvottelutulos korjaa alan työehdoissa olleita puutteita ja tuo vartiointialan palkkoja lähemmäksi palkansaajien keskiansioita. Hän pitää merkittävänä, että jo pitkään tavoitteena ollut lauantailisä saatiin vihdoin sovittua.

- Näin hyvää neuvottelutulosta emme olisi saaneet tehtyä ilman vartiointialan työntekijöiden aktiivisuutta ja alan korkeaa järjestäytymisastetta. Neuvottelujen aikana pystyi täysin luottamaan siihen, että jäsenistö on vahvasti tukena, kuvailee Sinkkonen neuvotteluja.

Vartiointialan työehtosopimuksen piirissä on yli 7 000 työntekijää, jotka työskentelevät vartijoina, järjestyksen valvojina ja turvatarkastajina. PAMissa vartiointialan jäsenmäärä on kasvanut viimeisten vuosien aikana muita aloja nopeammin.

Jyrki Sinkkonen, sopimussihteeri, puh. 050 359 0769